Je gaat eindelijk op je langverwachte vakantie, bent op tijd op Schiphol en komt erachter dat je vlucht uren vertraging heeft opgelopen. In sommige gevallen heb je dan recht op compensatie. Wat de regels zijn en hoeveel een vergoeding bedraagt leggen wij je graag uit. Ofwel wanneer heb je recht op compensatie wanneer je vlucht is vertraagd?

Vertraging bij je vlucht

Compensatie is een mysterieuze factor in de vluchtmaatschappij. Iedereen weet dat het er is maar weinig mensen weten wanneer je deze compensatie ontvangt. In deze blog leggen we je uit hoe deze compensaties werken en wanneer je ze ontvangt. Daarnaast leggen we de verschillende soorten compensaties uit. Lees gauw verder!

Verzorging

De eerste vorm van compensatie bij een vertraging is bij een vertrekvertraging van minimaal 2 uur, annulering of overboeking van een vlucht. Je hebt dan recht op verzorging van de vliegtuigmaatschappij, in de praktijk betekent dit:

  • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden;
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken;
  • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

Dit staat in de ‘’Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91 (Voor de EER relevante tekst) – Verklaring van de Commissie’’ ofwel, het verdrag dat sinds 2004 regelt dat jij je compensaties krijgt wanneer er iets fout gaat bij het vliegen, wat we vanaf nu zullen aanduiden als het EC 261.

Eten en drinken is vaak een maaltijd tot aan de 15 euro en een drankje hierbij, dit kan je vervolgens declareren bij de luchtvaartmaatschappij zelf. In de praktijk zie je niet vaak meer dat e-mails/fax/telefoongesprekken worden gedeclareerd. Omdat dit of wordt vergeten of omdat men gewoon wifi heeft of een bundel waarbij dit geen geld kost. Echter zie je het bij de oudjes nog wel eens gebeuren.

Geld terug of een vervangende vlucht

Wanneer je méér dan 5 uur aan het wachten bent, mag je ervoor kiezen om de vlucht niet meer te nemen en de volledige ticketkosten terug te vragen.

In artikel 8 lid 1 sub a EC 261 staat dat de vliegtuigmaatschappij binnen 7 dagen het volledige aankoopbedrag van het ticket moeten terugbetalen, of voor het bedrag van het gedeelte van de reis die niet is gemaakt.

In artikel 8 lid 1 sub b EC 261 staat dat je ook recht hebt op een andere vlucht, maar wel een andere retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid, een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden (dus bijv. businessclass/first class) naar eindbestemming die oorspronkelijk gepland was. Dit kan ook op latere datum, naar keuze van de passagier gelet op sub c van hetzelfde artikel (mits er plek is in het vliegtuig uiteraard).

Compensatie in de vorm van schadevergoeding

Je hebt zelfs in sommige gevallen recht op een schadevergoeding van een vliegtuigmaatschappij. Deze kan je uiteraard ook aanvragen bij de desbetreffende maatschappij, zoals bijvoorbeeld KLM. Op hun website onder ‘vergoedingen’ zie je ook welke criteria zij op de site hebben gezet.

Je hebt recht op schadevergoeding indien:

  • Je een annulering hebt of een vertraging waardoor je meer dan 3 uur later aankomt op je eindbestemming door ‘operationele redenen’ ofwel problemen met de techniek of een beschadiging van het vliegtuig door bijvoorbeeld de trap;
  • Er een staking is of tekort van eigen personeel;
  • Je door die operationele redenen je aansluitende vlucht mist;
  • Je onterecht geweigerd bent om in te stappen (artikel 4 EC 261);
  • Je vlucht is overboekt en je hierdoor geweigerd bent, let op: dit geldt uiteraard niet als je vrijwillig je plekje afstaat!

Uitzonderingen

Maar wanneer heb je nou géén recht op compensatie? Bij overmacht. Hieronder staan veelvoorkomende vormen van overmacht.

  • Stakingen van derden, zoals verkeersleiding of luchthavenpersoneel
  • Slechte weersomstandigheden, zoals (sneeuw)stormen
  • Terrorisme
  • Medische noodlandingen
  • Natuurrampen

Hopelijk ben je genoeg geïnformeerd over alle soorten en manieren van compensaties en stap je met een zelfverzekerd gevoel het vliegveld op, waar je hopelijk géén annulering of vertraging hebt, maar hey het is altijd handige informatie om in je hoofd te hebben!

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Wil je meer lezen over het consumentenrecht? Neem dan een kijkje op onze webpagina ‘’consumentenrecht’’ en lees bijvoorbeeld over garanties bij aankopen, dwaling of een klacht indienen bij de consumentenbond!

Je gaat eindelijk op je langverwachte vakantie, bent op tijd op Schiphol en komt erachter dat je vlucht uren vertraging heeft opgelopen. In sommige gevallen heb je dan recht op compensatie. Wat de regels zijn en hoeveel een vergoeding bedraagt leggen wij je graag uit. Ofwel wanneer heb je recht op compensatie wanneer je vlucht is vertraagd?

Vertraging bij je vlucht

Compensatie is een mysterieuze factor in de vluchtmaatschappij. Iedereen weet dat het er is maar weinig mensen weten wanneer je deze compensatie ontvangt. In deze blog leggen we je uit hoe deze compensaties werken en wanneer je ze ontvangt. Daarnaast leggen we de verschillende soorten compensaties uit. Lees gauw verder!

Verzorging

De eerste vorm van compensatie bij een vertraging is bij een vertrekvertraging van minimaal 2 uur, annulering of overboeking van een vlucht. Je hebt dan recht op verzorging van de vliegtuigmaatschappij, in de praktijk betekent dit:

  • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden;
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken;
  • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

Dit staat in de ‘’Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 295/91 (Voor de EER relevante tekst) – Verklaring van de Commissie’’ ofwel, het verdrag dat sinds 2004 regelt dat jij je compensaties krijgt wanneer er iets fout gaat bij het vliegen, wat we vanaf nu zullen aanduiden als het EC 261.

Eten en drinken is vaak een maaltijd tot aan de 15 euro en een drankje hierbij, dit kan je vervolgens declareren bij de luchtvaartmaatschappij zelf. In de praktijk zie je niet vaak meer dat e-mails/fax/telefoongesprekken worden gedeclareerd. Omdat dit of wordt vergeten of omdat men gewoon wifi heeft of een bundel waarbij dit geen geld kost. Echter zie je het bij de oudjes nog wel eens gebeuren.

Geld terug of een vervangende vlucht

Wanneer je méér dan 5 uur aan het wachten bent, mag je ervoor kiezen om de vlucht niet meer te nemen en de volledige ticketkosten terug te vragen.

In artikel 8 lid 1 sub a EC 261 staat dat de vliegtuigmaatschappij binnen 7 dagen het volledige aankoopbedrag van het ticket moeten terugbetalen, of voor het bedrag van het gedeelte van de reis die niet is gemaakt.

In artikel 8 lid 1 sub b EC 261 staat dat je ook recht hebt op een andere vlucht, maar wel een andere retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid, een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden (dus bijv. businessclass/first class) naar eindbestemming die oorspronkelijk gepland was. Dit kan ook op latere datum, naar keuze van de passagier gelet op sub c van hetzelfde artikel (mits er plek is in het vliegtuig uiteraard).

Compensatie in de vorm van schadevergoeding

Je hebt zelfs in sommige gevallen recht op een schadevergoeding van een vliegtuigmaatschappij. Deze kan je uiteraard ook aanvragen bij de desbetreffende maatschappij, zoals bijvoorbeeld KLM. Op hun website onder ‘vergoedingen’ zie je ook welke criteria zij op de site hebben gezet.

Je hebt recht op schadevergoeding indien:

  • Je een annulering hebt of een vertraging waardoor je meer dan 3 uur later aankomt op je eindbestemming door ‘operationele redenen’ ofwel problemen met de techniek of een beschadiging van het vliegtuig door bijvoorbeeld de trap;
  • Er een staking is of tekort van eigen personeel;
  • Je door die operationele redenen je aansluitende vlucht mist;
  • Je onterecht geweigerd bent om in te stappen (artikel 4 EC 261);
  • Je vlucht is overboekt en je hierdoor geweigerd bent, let op: dit geldt uiteraard niet als je vrijwillig je plekje afstaat!

Uitzonderingen

Maar wanneer heb je nou géén recht op compensatie? Bij overmacht. Hieronder staan veelvoorkomende vormen van overmacht.

  • Stakingen van derden, zoals verkeersleiding of luchthavenpersoneel
  • Slechte weersomstandigheden, zoals (sneeuw)stormen
  • Terrorisme
  • Medische noodlandingen
  • Natuurrampen

Hopelijk ben je genoeg geïnformeerd over alle soorten en manieren van compensaties en stap je met een zelfverzekerd gevoel het vliegveld op, waar je hopelijk géén annulering of vertraging hebt, maar hey het is altijd handige informatie om in je hoofd te hebben!

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Wil je meer lezen over het consumentenrecht? Neem dan een kijkje op onze webpagina ‘’consumentenrecht’’ en lees bijvoorbeeld over garanties bij aankopen, dwaling of een klacht indienen bij de consumentenbond!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.