Huis-aan-huis verkopers kunnen je verrassen met een bezoek. Ze zijn niet altijd overtuigend, maar het kan gebeuren dat je iets koopt waar je later spijt van hebt. Als je meer tijd had gehad om na te denken, dan had je het product niet gekocht. Dan spreek je van een ware miskoop bij huis-aan-huis verkoop. Maar welke rechten heb je als consument bij een huis-aan-huis verkoop? Het is immers niet eerlijk dat ze je kunnen benaderen wanneer je het minst voorbereid bent. Gelukkig heb je als consument enige opties, hierover kan je meer lezen in deze blog.

Wat is een huis-aan-huis verkoop?

In Nederland is er onderscheid gemaakt tussen de verkoop op afstand en de verkoop buiten de verkoopruimte. Onder de verkoop op afstand vallen telefonische verkoop en online verkoop. Voor deze vormen gelden andere rechten dan de verkoop buiten de verkoopruimte. Onder de verkoop buiten de verkoopruimte valt in ieder geval verkoop aan de deur, verkoop op straat, verkoop bij een verkooppartij en verkoopdemonstratie.

Huis-aan-huis verkoop wordt gezien als verkoop aan de deur, waardoor het valt onder verkoop buiten de verkoopruimte. De verkoop buiten de verkoopruimte wordt ook wel colportage genoemd, maar dat kan je gerust vergeten.

Wat zijn jouw rechten bij een huis-aan-huis verkoop?

Verkoop buiten de verkoopruimte kent soortgelijke rechten voor de vormen, maar voor de duidelijkheid zullen we ons enkel richten op de huis-aan-huis verkoop. Als consument heb je het recht op een bedenktijd van 14 dagen als de aankoopprijs €50,- of hoger is. Deze bedenktijd kan oplopen als de verkoper niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De verkoper hoort jou te informeren over:

  • Het product of dienst dat je koopt;
  • De kosten en eventuele bijkomende kosten;
  • De bedenktijd.

De verkoper dient ook een schriftelijke bevestiging te versturen na de verkoop als de prijs van het product of dienst gelijk is aan of hoger is dan €50,-. Deze informatie is relatief uitgebreid en is meer een checklist dan een overzicht dat we hier in deze blog kunnen geven. Als je meer wilt weten over deze informatie, kan u meer lezen op de website van het ACM. De informatie hoort in ieder geval direct gegeven te worden wanneer de koper akkoord is. Voor de juridisch onderlegde onder ons, is het interessant om de wettekst te lezen die in artikel 6:230t BW staat.

Wat kan je nu doen bij een miskoop bij een huis-aan-huis koop?

Alle voorgaande informatie is handig, maar wat heb je er nu aan? In het kort: als je een aankoop hebt gedaan voor €50,- of meer, de verkoper de juiste informatie heeft gegeven en je reageert binnen 14 dagen, kan je de koop opzeggen. Hoe je de verkoop kan opzeggen hoort bijgevoegd te zijn in de schriftelijke bevestiging van de aankoop, anders kan je ook het bedrijf mailen hierover.

Hierop zijn uitzonderingen die in jouw voordeel en nadeel kan uitvallen. Denk bijvoorbeeld aan dat de verkoper je niet of niet voldoende heeft geïnformeerd, dan kan de bedenktijd oplopen. Als je hebt afgesproken dat er een product op maat gemaakt wordt of dat de dienst begint tijdens de bedenktijd, kan het zijn dat je geen recht hebt op de bedenktijd.

Conclusie

Je hebt een miskoop gedaan bij een huis-aan-huis verkoop, wat nu? Als het product of dienst €50,- of meer kost, heb je in veel gevallen een 14 dagen bedenktijd. Je hoort een schriftelijke bevestiging te hebben gekregen bij de aankoop, hierin staat hoe je de aankoop kan annuleren als je binnen de bedenktijd valt. Onder bepaalde omstandigheden kan deze bedenktijd niet van toepassing zijn, of juist langer zijn. Let daarom goed op wat op jouw situatie van toepassing is.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!

Huis-aan-huis verkopers kunnen je verrassen met een bezoek. Ze zijn niet altijd overtuigend, maar het kan gebeuren dat je iets koopt waar je later spijt van hebt. Als je meer tijd had gehad om na te denken, dan had je het product niet gekocht. Dan spreek je van een ware miskoop bij huis-aan-huis verkoop. Maar welke rechten heb je als consument bij een huis-aan-huis verkoop? Het is immers niet eerlijk dat ze je kunnen benaderen wanneer je het minst voorbereid bent. Gelukkig heb je als consument enige opties, hierover kan je meer lezen in deze blog.

Wat is een huis-aan-huis verkoop?

In Nederland is er onderscheid gemaakt tussen de verkoop op afstand en de verkoop buiten de verkoopruimte. Onder de verkoop op afstand vallen telefonische verkoop en online verkoop. Voor deze vormen gelden andere rechten dan de verkoop buiten de verkoopruimte. Onder de verkoop buiten de verkoopruimte valt in ieder geval verkoop aan de deur, verkoop op straat, verkoop bij een verkooppartij en verkoopdemonstratie.

Huis-aan-huis verkoop wordt gezien als verkoop aan de deur, waardoor het valt onder verkoop buiten de verkoopruimte. De verkoop buiten de verkoopruimte wordt ook wel colportage genoemd, maar dat kan je gerust vergeten.

Wat zijn jouw rechten bij een huis-aan-huis verkoop?

Verkoop buiten de verkoopruimte kent soortgelijke rechten voor de vormen, maar voor de duidelijkheid zullen we ons enkel richten op de huis-aan-huis verkoop. Als consument heb je het recht op een bedenktijd van 14 dagen als de aankoopprijs €50,- of hoger is. Deze bedenktijd kan oplopen als de verkoper niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De verkoper hoort jou te informeren over:

  • Het product of dienst dat je koopt;
  • De kosten en eventuele bijkomende kosten;
  • De bedenktijd.

De verkoper dient ook een schriftelijke bevestiging te versturen na de verkoop als de prijs van het product of dienst gelijk is aan of hoger is dan €50,-. Deze informatie is relatief uitgebreid en is meer een checklist dan een overzicht dat we hier in deze blog kunnen geven. Als je meer wilt weten over deze informatie, kan u meer lezen op de website van het ACM. De informatie hoort in ieder geval direct gegeven te worden wanneer de koper akkoord is. Voor de juridisch onderlegde onder ons, is het interessant om de wettekst te lezen die in artikel 6:230t BW staat.

Wat kan je nu doen bij een miskoop bij een huis-aan-huis koop?

Alle voorgaande informatie is handig, maar wat heb je er nu aan? In het kort: als je een aankoop hebt gedaan voor €50,- of meer, de verkoper de juiste informatie heeft gegeven en je reageert binnen 14 dagen, kan je de koop opzeggen. Hoe je de verkoop kan opzeggen hoort bijgevoegd te zijn in de schriftelijke bevestiging van de aankoop, anders kan je ook het bedrijf mailen hierover.

Hierop zijn uitzonderingen die in jouw voordeel en nadeel kan uitvallen. Denk bijvoorbeeld aan dat de verkoper je niet of niet voldoende heeft geïnformeerd, dan kan de bedenktijd oplopen. Als je hebt afgesproken dat er een product op maat gemaakt wordt of dat de dienst begint tijdens de bedenktijd, kan het zijn dat je geen recht hebt op de bedenktijd.

Conclusie

Je hebt een miskoop gedaan bij een huis-aan-huis verkoop, wat nu? Als het product of dienst €50,- of meer kost, heb je in veel gevallen een 14 dagen bedenktijd. Je hoort een schriftelijke bevestiging te hebben gekregen bij de aankoop, hierin staat hoe je de aankoop kan annuleren als je binnen de bedenktijd valt. Onder bepaalde omstandigheden kan deze bedenktijd niet van toepassing zijn, of juist langer zijn. Let daarom goed op wat op jouw situatie van toepassing is.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.