Een consumentenkoop is eigenlijk een vorm van aanbod en aanvaarding. De verkoper biedt een product aan en jij aanvaard zijn aanbod en koopt het product. Bij de koop van een product komen natuurlijk altijd risico’s kijken. Zo kan het product niet goed zijn, stuk zijn en nog veel meer. Vandaag gaan we echter kijken naar dwaling. Iets wat veelbesproken is als het aankomt op consumentenkopen, maar wat houdt dwaling nou eigenlijk precies in? En wanneer is er sprake van?

Wilsgebreken

Dwaling is een vorm van een wilsgebrek. Zoals we al zeiden komt een overeenkomst tot stand door aanbod en aanvaarding. Een belangrijk onderdeel van een overeenkomst is dat beide partijen ook de wil de behoefte hebben om deze overeenkomst aan te gaan. Er zijn in totaal vier vormen van wilsgebreken die geregeld zijn in artikel 44 van Burgerlijk Wetboek 3:

  • Bedreiging. Stel dat iemand jou dwingt met een wapen om een product te kopen dan ga je de koopovereenkomst aan onder bedreiging.
  • Bedrog. Dit is de situatie waarbij de verkoper bewust een onjuiste bewering doet over het product zodat jij het koopt. Stel dat jij heel graag een roze fiets wil hebben en de verkoper beweert deze te sturen, maar je krijgt een zwarte fiets dan ben je bedrogen.
  • Misbruik van omstandigheden. Hierbij gaat het erom dat de verkoper de omstandigheden misbruikt om alsnog een product te verkopen. Stel dat jij voor het eerst gaat vissen en de verkoper smeert jou honderden euro’s aan visgerei aan terwijl jij alleen een vishengel nodig had, dan heeft hij jouw onervarenheid gebruikt om producten te verkopen.
  • Dwaling. Een overeenkomst die niet tot stand gekomen zou zijn bij een juiste voorstelling van de zaken.

Dwaling

Dwaling is dus een vorm van een wilsgebrek, maar wat houdt dwaling nou precies in dan? En lijkt het niet heel veel op de andere vormen van wilsgebreken?

Dwaling wordt geregeld in artikel 228 van Burgerlijk Wetboek 6. Er zijn eigenlijk drie dingen waarnaar gekeken wordt bij dwaling. Ten eerste is er sprake van dwaling wanneer de verkoper of tegenpartij een inlichting had moeten doen over een product, maar ervoor kiest om dit niet te doen om zo zeker te zijn van de verkoop.

Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van een auto waarbij de verkoper er niet bij noemt dat de kilometerteller van de auto niet klopt. Jij gaat er nu vanuit dat de auto pas een paar duizend kilometer heeft gereden, maar in werkelijkheid heeft de auto al ruim 200.000 kilometer gereden. Dit had de verkoper moeten vertellen bij de verkoop omdat de koop van de auto anders waarschijnlijk niet had plaatsgevonden bij de juiste kilometerstand.

Ten tweede kan er ook sprake zijn van dwaling als de verkoper juist wel een inlichting doet, maar dat deze niet klopt.

Als jij bijvoorbeeld een auto koopt en de verkoper heeft jou ingelicht dat de auto super zuinig rijdt, maar in werkelijkheid slurpt hij benzine dan heeft de verkoper jou bewust verkeerd ingelicht.

Als laatste kan er ook sprake zijn van dwaling als beide partijen uitgaan van de onjuiste voorstelling van zaken. Stel dat zowel de verkoper als de koper denken dat de kilometerteller goed staat, maar dat deze in werkelijkheid veel hoger ligt dan kan er alsnog een beroep worden gedaan op dwaling. Zelfs als de verkoper dit niet bewust heeft gedaan.

Gevolgen van dwaling/wilsgebreken bij een consumentenkoop

Als blijkt dat er sprake is van een wilsgebrek/dwaling bij een consumentenkoop dan wordt de overeenkomst vernietigd. Het is dus alsof deze nooit heeft bestaan. De koper krijgt zijn geld terug en de verkoper krijgt het product terug.

Stel dus bijvoorbeeld dat jij een auto had gekocht voor €10.000 dan geef jij de auto terug aan de verkoper en de verkoper betaalt jou de €10.000 terug. De koopovereenkomst is nu vernietigd en beide partijen zijn weer terug bij de situatie zoals die was voordat de koopovereenkomst was afgesloten!

Alles over consumentenkoop bij Juristenblog.nl

Bij Juristenblog.nl zijn wij altijd bezig om jou zo goed mogelijk te informeren over alles wat te maken heeft met de koop van producten. Wil jij dus graag nog meer weten over consumentenkoop en andere juridische informatie? Lees dan snel verder op Juritstenblog.nl!

Een consumentenkoop is eigenlijk een vorm van aanbod en aanvaarding. De verkoper biedt een product aan en jij aanvaard zijn aanbod en koopt het product. Bij de koop van een product komen natuurlijk altijd risico’s kijken. Zo kan het product niet goed zijn, stuk zijn en nog veel meer. Vandaag gaan we echter kijken naar dwaling. Iets wat veelbesproken is als het aankomt op consumentenkopen, maar wat houdt dwaling nou eigenlijk precies in? En wanneer is er sprake van?

Wilsgebreken

Dwaling is een vorm van een wilsgebrek. Zoals we al zeiden komt een overeenkomst tot stand door aanbod en aanvaarding. Een belangrijk onderdeel van een overeenkomst is dat beide partijen ook de wil de behoefte hebben om deze overeenkomst aan te gaan. Er zijn in totaal vier vormen van wilsgebreken die geregeld zijn in artikel 44 van Burgerlijk Wetboek 3:

  • Bedreiging. Stel dat iemand jou dwingt met een wapen om een product te kopen dan ga je de koopovereenkomst aan onder bedreiging.
  • Bedrog. Dit is de situatie waarbij de verkoper bewust een onjuiste bewering doet over het product zodat jij het koopt. Stel dat jij heel graag een roze fiets wil hebben en de verkoper beweert deze te sturen, maar je krijgt een zwarte fiets dan ben je bedrogen.
  • Misbruik van omstandigheden. Hierbij gaat het erom dat de verkoper de omstandigheden misbruikt om alsnog een product te verkopen. Stel dat jij voor het eerst gaat vissen en de verkoper smeert jou honderden euro’s aan visgerei aan terwijl jij alleen een vishengel nodig had, dan heeft hij jouw onervarenheid gebruikt om producten te verkopen.
  • Dwaling. Een overeenkomst die niet tot stand gekomen zou zijn bij een juiste voorstelling van de zaken.

Dwaling

Dwaling is dus een vorm van een wilsgebrek, maar wat houdt dwaling nou precies in dan? En lijkt het niet heel veel op de andere vormen van wilsgebreken?

Dwaling wordt geregeld in artikel 228 van Burgerlijk Wetboek 6. Er zijn eigenlijk drie dingen waarnaar gekeken wordt bij dwaling. Ten eerste is er sprake van dwaling wanneer de verkoper of tegenpartij een inlichting had moeten doen over een product, maar ervoor kiest om dit niet te doen om zo zeker te zijn van de verkoop.

Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van een auto waarbij de verkoper er niet bij noemt dat de kilometerteller van de auto niet klopt. Jij gaat er nu vanuit dat de auto pas een paar duizend kilometer heeft gereden, maar in werkelijkheid heeft de auto al ruim 200.000 kilometer gereden. Dit had de verkoper moeten vertellen bij de verkoop omdat de koop van de auto anders waarschijnlijk niet had plaatsgevonden bij de juiste kilometerstand.

Ten tweede kan er ook sprake zijn van dwaling als de verkoper juist wel een inlichting doet, maar dat deze niet klopt.

Als jij bijvoorbeeld een auto koopt en de verkoper heeft jou ingelicht dat de auto super zuinig rijdt, maar in werkelijkheid slurpt hij benzine dan heeft de verkoper jou bewust verkeerd ingelicht.

Als laatste kan er ook sprake zijn van dwaling als beide partijen uitgaan van de onjuiste voorstelling van zaken. Stel dat zowel de verkoper als de koper denken dat de kilometerteller goed staat, maar dat deze in werkelijkheid veel hoger ligt dan kan er alsnog een beroep worden gedaan op dwaling. Zelfs als de verkoper dit niet bewust heeft gedaan.

Gevolgen van dwaling/wilsgebreken bij een consumentenkoop

Als blijkt dat er sprake is van een wilsgebrek/dwaling bij een consumentenkoop dan wordt de overeenkomst vernietigd. Het is dus alsof deze nooit heeft bestaan. De koper krijgt zijn geld terug en de verkoper krijgt het product terug.

Stel dus bijvoorbeeld dat jij een auto had gekocht voor €10.000 dan geef jij de auto terug aan de verkoper en de verkoper betaalt jou de €10.000 terug. De koopovereenkomst is nu vernietigd en beide partijen zijn weer terug bij de situatie zoals die was voordat de koopovereenkomst was afgesloten!

Alles over consumentenkoop bij Juristenblog.nl

Bij Juristenblog.nl zijn wij altijd bezig om jou zo goed mogelijk te informeren over alles wat te maken heeft met de koop van producten. Wil jij dus graag nog meer weten over consumentenkoop en andere juridische informatie? Lees dan snel verder op Juritstenblog.nl!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.