Een product gekocht dat niet functioneert zoals je had gehoopt? Heb je dan garantie? Het blijft een onderwerp waar veel onduidelijkheid over is. Iets wat veel mensen niet weten is dat er altijd een wettelijke garantie is. Daarbovenop kan het zijn dat een bedrijf zelf ook nog een garantie geeft. Dus hoe zit dat dan precies en hoe kan je gebruikmaken van deze garantie? Laten we daar eens naar gaan kijken!

Wettelijke garantie

Garantie blijft een groot onderwerp waar veel mensen wel eens mee te maken krijgen. Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld een fiets koopt waarvan na één dag de band er al af valt, of een mooie speaker die een gek geluid maakt terwijl die muziek afspeelt. Dat zijn erg vervelende dingen waar jij niet voor wil betalen natuurlijk, maar helaas kom je er niet altijd meteen achter dat er iets niet klopt aan het product. Al helemaal niet nu anno 2023 zoveel mensen online iets kopen.

Gelukkig heeft de Nederlandse wetgever hier allang het een en ander voor geregeld in de wetgeving. Alles met betrekking tot garantie staat in Burgerlijk wetboek 7. In dit wetboek wordt de koop van producten geregeld; dus ook garantie.

In de wet staat dat je bij de koop van een product recht hebt op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). In de juridische wereld wordt dit ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. Wat dit eigenlijk betekent is dat een product moet voldoen aan hetgeen dat je mag verwachten bij zo een product.

Als we dus denken aan een speaker dan mag je verwachten dat hij op z’n minst geluid afspeelt zonder verstoringen. Zit er een constante kraak in de muziek dan is dat niet waar je voor betaald hebt. Hetzelfde kan je zeggen over een fiets. Als jij op de fiets stapt en de remmen doen het niet dan is het niet veilig om erop te fietsen. Dat is dus niet waar je voor betaald hebt.

Heb ik recht op garantie?

Natuurlijk kan je niet zomaar een beroep doen op de garantie. Koop jij bijvoorbeeld een fiets en rijd jij die dag zelf tegen een boom waardoor hij het niet meer doet dan is dat jouw eigen fout en heb je geen recht op garantie. Dus waar moet je naar kijken bij garantie? Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden:

  • Dat het product de eigenschappen heeft die je redelijkerwijs mag verwachten. Koop jij bijvoorbeeld een waterkoker, maar kookt deze het water niet dan heb je recht op garantie.
  • Dat het product de eigenschappen bezit die de verkoper of brochure beweerde. Zegt de verkoper tegen jou dat je een fiets krijgt met zeven versnellingen en je krijgt vervolgens een fiets zonder versnellingen dan bezit de fiets niet de eigenschappen die de verkoper had beweerd.
  • Dat het product overeenkomt met het model dat getoond was. Als jij een auto koopt zoals die aan jou was laten zien in de showroom dan heb je ook recht op een soortgelijke auto.

Mocht het product dus niet voldoen aan de verwachtingen, is het stuk of klopt er iets niet dan heb je recht op garantie. Het is wel belangrijk om te onthouden dat de verkoper van te voren mag aangeven dat iets aan het product niet werkt. Koop jij bijvoorbeeld een fiets en de verkoper geeft van tevoren al aan dat de versnellingen niet werken dan kan je geen beroep doen op garantie als de versnellingen het niet doen. Dit heeft dus te maken met de mededelingen van de verkoper.

Fabrieksgarantie

Het kan zijn dat de fabrikant of verkoper je nog extra garantie biedt. Dit is altijd naast de wettelijke garantie. Je hebt namelijk ten alle tijden recht op de wettelijke garantie, zelfs als er een fabrieksgarantie op het product zit.

Deze fabrieksgarantie kan soms langer duren dan de wettelijke garantie of extra bescherming bieden bij bijvoorbeeld diefstal of softwareproblemen.

Hoe lang heb ik recht op garantie?

In Nederland is er geen termijn verbonden aan de duur van de garantie. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie wordt wel een minimale termijn gegeven van twee jaar. Dus je hebt minimaal recht op twee jaar garantie.

Bij de garantie wordt gekeken naar de verwachte levensduur van een product. Stel bijvoorbeeld dat jij een laptop koopt dan is de verwachte levensduur twee tot vijf jaar. Als de laptop binnen één jaar al stuk gaat dan is dat dus eerder dan verwacht mag worden en heb je recht op garantie.

Het hangt daarnaast ook aan welk merk je koopt en wat de staat van het product is. Als jij een Apple laptop koopt mag je verwachten dat deze aan hogere standaarden voldoet dan wanneer je een laptop van een paar tientjes koopt.

Altijd up-to-date bij Juristenblog.nl!

Vond jij dit artikel interessant en heb je altijd al meer willen weten over bepaalde onderwerpen en de rechten die daaraan verbonden zijn? Check dan ook vooral onze andere blogs zodat jij altijd weet wat je te wachten staat!

Een product gekocht dat niet functioneert zoals je had gehoopt? Heb je dan garantie? Het blijft een onderwerp waar veel onduidelijkheid over is. Iets wat veel mensen niet weten is dat er altijd een wettelijke garantie is. Daarbovenop kan het zijn dat een bedrijf zelf ook nog een garantie geeft. Dus hoe zit dat dan precies en hoe kan je gebruikmaken van deze garantie? Laten we daar eens naar gaan kijken!

Wettelijke garantie

Garantie blijft een groot onderwerp waar veel mensen wel eens mee te maken krijgen. Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld een fiets koopt waarvan na één dag de band er al af valt, of een mooie speaker die een gek geluid maakt terwijl die muziek afspeelt. Dat zijn erg vervelende dingen waar jij niet voor wil betalen natuurlijk, maar helaas kom je er niet altijd meteen achter dat er iets niet klopt aan het product. Al helemaal niet nu anno 2023 zoveel mensen online iets kopen.

Gelukkig heeft de Nederlandse wetgever hier allang het een en ander voor geregeld in de wetgeving. Alles met betrekking tot garantie staat in Burgerlijk wetboek 7. In dit wetboek wordt de koop van producten geregeld; dus ook garantie.

In de wet staat dat je bij de koop van een product recht hebt op een deugdelijk product (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). In de juridische wereld wordt dit ook wel de conformiteitsvereiste genoemd. Wat dit eigenlijk betekent is dat een product moet voldoen aan hetgeen dat je mag verwachten bij zo een product.

Als we dus denken aan een speaker dan mag je verwachten dat hij op z’n minst geluid afspeelt zonder verstoringen. Zit er een constante kraak in de muziek dan is dat niet waar je voor betaald hebt. Hetzelfde kan je zeggen over een fiets. Als jij op de fiets stapt en de remmen doen het niet dan is het niet veilig om erop te fietsen. Dat is dus niet waar je voor betaald hebt.

Heb ik recht op garantie?

Natuurlijk kan je niet zomaar een beroep doen op de garantie. Koop jij bijvoorbeeld een fiets en rijd jij die dag zelf tegen een boom waardoor hij het niet meer doet dan is dat jouw eigen fout en heb je geen recht op garantie. Dus waar moet je naar kijken bij garantie? Er zijn een aantal factoren om rekening mee te houden:

  • Dat het product de eigenschappen heeft die je redelijkerwijs mag verwachten. Koop jij bijvoorbeeld een waterkoker, maar kookt deze het water niet dan heb je recht op garantie.
  • Dat het product de eigenschappen bezit die de verkoper of brochure beweerde. Zegt de verkoper tegen jou dat je een fiets krijgt met zeven versnellingen en je krijgt vervolgens een fiets zonder versnellingen dan bezit de fiets niet de eigenschappen die de verkoper had beweerd.
  • Dat het product overeenkomt met het model dat getoond was. Als jij een auto koopt zoals die aan jou was laten zien in de showroom dan heb je ook recht op een soortgelijke auto.

Mocht het product dus niet voldoen aan de verwachtingen, is het stuk of klopt er iets niet dan heb je recht op garantie. Het is wel belangrijk om te onthouden dat de verkoper van te voren mag aangeven dat iets aan het product niet werkt. Koop jij bijvoorbeeld een fiets en de verkoper geeft van tevoren al aan dat de versnellingen niet werken dan kan je geen beroep doen op garantie als de versnellingen het niet doen. Dit heeft dus te maken met de mededelingen van de verkoper.

Fabrieksgarantie

Het kan zijn dat de fabrikant of verkoper je nog extra garantie biedt. Dit is altijd naast de wettelijke garantie. Je hebt namelijk ten alle tijden recht op de wettelijke garantie, zelfs als er een fabrieksgarantie op het product zit.

Deze fabrieksgarantie kan soms langer duren dan de wettelijke garantie of extra bescherming bieden bij bijvoorbeeld diefstal of softwareproblemen.

Hoe lang heb ik recht op garantie?

In Nederland is er geen termijn verbonden aan de duur van de garantie. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie wordt wel een minimale termijn gegeven van twee jaar. Dus je hebt minimaal recht op twee jaar garantie.

Bij de garantie wordt gekeken naar de verwachte levensduur van een product. Stel bijvoorbeeld dat jij een laptop koopt dan is de verwachte levensduur twee tot vijf jaar. Als de laptop binnen één jaar al stuk gaat dan is dat dus eerder dan verwacht mag worden en heb je recht op garantie.

Het hangt daarnaast ook aan welk merk je koopt en wat de staat van het product is. Als jij een Apple laptop koopt mag je verwachten dat deze aan hogere standaarden voldoet dan wanneer je een laptop van een paar tientjes koopt.

Altijd up-to-date bij Juristenblog.nl!

Vond jij dit artikel interessant en heb je altijd al meer willen weten over bepaalde onderwerpen en de rechten die daaraan verbonden zijn? Check dan ook vooral onze andere blogs zodat jij altijd weet wat je te wachten staat!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.