Wanneer je iets hebt gekocht, heb je recht op een goed product, dit is wettelijk zo geregeld. Het is dan ook erg vervelend als je een product hebt die binnen korte tijd kapot is gegaan. Is jouw product niet goed (ondeugdelijk)? Dan kun je terug naar de verkoper. In deze blog leggen we je uit wat jouw rechten zijn bij een ondeugdelijk product.
Verwachtingen van een product
Als je als consument een product koopt, heb je recht op een goed product. Nu hoor ik je misschien denken, wat is dan een goed product? Het houdt in dat je van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. Je moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. Dit staat ook wel bekend als ‘wettelijke garantie‘. Hoe lang de garantie is, verschilt per product. En wasmachine hoort bijvoorbeeld langer mee te gaan, dan een paar schoenen.
Wat is een ondeugdelijk product?
Als het product niet goed is, spreken we ook wel van ondeugdelijkheid. Je kunt in zo’n geval terug naar de verkoper. Maar wat is een ondeugdelijk product nu precies? Een product wat niet aan de verwachtingen voldoet en dus ondeugdelijk is als het product niet goed is. Maar een product is niet altijd ondeugdelijk. Wanneer jouw paar schoenen die je elke dag hebt gedragen, versleten zijn na 1,5 jaar spreken we niet van ondeugdelijk. Dit is nu eenmaal zo. Sommige elektrische apparaten moet je ook onderhouden. Heb je een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of heb je een product beschadigd? En is het product daardoor kapotgegaan? Dan moet je de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen.
Een product dat niet aan de verwachtingen voldoet die een consument ervan mag hebben, kan dus ondeugdelijk zijn. In de volgende gevallen is een product ondeugdelijk:
- het niet goed werkt;
- het beschadigd is;
- er onderdelen ontbreken;
- het buiten uw schuld snel kapot gaat;
- het korter meegaat dan u mag verwachten;
- de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat of wat de reclame zegt.
Voorbeeld ondeugdelijk product
De kerstperiode is weer aangebroken en je wil het huis weer gezellig aankleden. Je hebt dit jaar besloten dat er nieuwe kerstverlichting moet komen en hebt na veel wikken en wegen toch besloten de dure lichtjes aan te schaffen. Na een kerst te zijn meegegaan, wil je ze het jaar daarop weer ophangen, wat blijkt? Er zitten lampjes tussen die het niet meer doen, enorm zonde, helemaal omdat ze maar een jaar zijn meegegaan. In dit geval is het product ondeugdelijk en kun je met de kassabon teruggaan naar de winkel.
Kapot binnen 1 jaar
Is jouw product binnen 1 jaar na aankoop kapotgegaan? Dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. Mocht repareren of vervangen niet mogelijk zijn, dan heb je recht op teruggave van geld. Dit geldt echter niet wanneer de verkoper kan bewijzen dat jij het product kapot hebt gemaakt. Zorg ervoor dat je altijd in bezit bent van een aankoopbewijs, anders kan dit nogal lastige situaties met zich meebrengen.
Let op: ook dieren kunnen ondeugdelijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer ze een erfelijke ziekte hebben. Voor dieren geldt een wettelijke garantie van 6 maanden.
Gaat het product na 1 jaar of 6 maanden kapot? Dan verschuift de bewijslast. In dit geval dien jij als koper aan de verkoper te bewijzen dat jij het product niet kapot hebt gemaakt.
Verdere rechten
Naast dat je recht hebt op reparatie of vervanging van het product of wanneer het zo ernstig is dat je je geld terugkrijgt, moet je nog een aantal dingen in je achterhoofd houden. De verkoper moet het probleem binnen een bepaalde tijd oplossen en je mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie bijvoorbeeld te lang duurt, kan de verkoper je aanbieden een product uit te lenen. Daarnaast heb je recht op een gratis oplossing. Je hoeft dus niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Wanneer je iets hebt gekocht, heb je recht op een goed product, dit is wettelijk zo geregeld. Het is dan ook erg vervelend als je een product hebt die binnen korte tijd kapot is gegaan. Is jouw product niet goed (ondeugdelijk)? Dan kun je terug naar de verkoper. In deze blog leggen we je uit wat jouw rechten zijn bij een ondeugdelijk product.
Verwachtingen van een product
Als je als consument een product koopt, heb je recht op een goed product. Nu hoor ik je misschien denken, wat is dan een goed product? Het houdt in dat je van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. Je moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. Dit staat ook wel bekend als ‘wettelijke garantie‘. Hoe lang de garantie is, verschilt per product. En wasmachine hoort bijvoorbeeld langer mee te gaan, dan een paar schoenen.
Wat is een ondeugdelijk product?
Als het product niet goed is, spreken we ook wel van ondeugdelijkheid. Je kunt in zo’n geval terug naar de verkoper. Maar wat is een ondeugdelijk product nu precies? Een product wat niet aan de verwachtingen voldoet en dus ondeugdelijk is als het product niet goed is. Maar een product is niet altijd ondeugdelijk. Wanneer jouw paar schoenen die je elke dag hebt gedragen, versleten zijn na 1,5 jaar spreken we niet van ondeugdelijk. Dit is nu eenmaal zo. Sommige elektrische apparaten moet je ook onderhouden. Heb je een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of heb je een product beschadigd? En is het product daardoor kapotgegaan? Dan moet je de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen.
Een product dat niet aan de verwachtingen voldoet die een consument ervan mag hebben, kan dus ondeugdelijk zijn. In de volgende gevallen is een product ondeugdelijk:
- het niet goed werkt;
- het beschadigd is;
- er onderdelen ontbreken;
- het buiten uw schuld snel kapot gaat;
- het korter meegaat dan u mag verwachten;
- de inhoud niet gelijk is aan wat op de verpakking staat of wat de reclame zegt.
Voorbeeld ondeugdelijk product
De kerstperiode is weer aangebroken en je wil het huis weer gezellig aankleden. Je hebt dit jaar besloten dat er nieuwe kerstverlichting moet komen en hebt na veel wikken en wegen toch besloten de dure lichtjes aan te schaffen. Na een kerst te zijn meegegaan, wil je ze het jaar daarop weer ophangen, wat blijkt? Er zitten lampjes tussen die het niet meer doen, enorm zonde, helemaal omdat ze maar een jaar zijn meegegaan. In dit geval is het product ondeugdelijk en kun je met de kassabon teruggaan naar de winkel.
Kapot binnen 1 jaar
Is jouw product binnen 1 jaar na aankoop kapotgegaan? Dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. Mocht repareren of vervangen niet mogelijk zijn, dan heb je recht op teruggave van geld. Dit geldt echter niet wanneer de verkoper kan bewijzen dat jij het product kapot hebt gemaakt. Zorg ervoor dat je altijd in bezit bent van een aankoopbewijs, anders kan dit nogal lastige situaties met zich meebrengen.
Let op: ook dieren kunnen ondeugdelijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer ze een erfelijke ziekte hebben. Voor dieren geldt een wettelijke garantie van 6 maanden.
Gaat het product na 1 jaar of 6 maanden kapot? Dan verschuift de bewijslast. In dit geval dien jij als koper aan de verkoper te bewijzen dat jij het product niet kapot hebt gemaakt.
Verdere rechten
Naast dat je recht hebt op reparatie of vervanging van het product of wanneer het zo ernstig is dat je je geld terugkrijgt, moet je nog een aantal dingen in je achterhoofd houden. De verkoper moet het probleem binnen een bepaalde tijd oplossen en je mag er niet te veel last van hebben. Als een reparatie bijvoorbeeld te lang duurt, kan de verkoper je aanbieden een product uit te lenen. Daarnaast heb je recht op een gratis oplossing. Je hoeft dus niet te betalen voor de reparatie of vervanging. En ook niet voor het terugsturen van het kapotte product. De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.