Het kan de beste overkomen: je hebt een mooie blouse gekocht in de winkel, maar wanneer je thuiskomt bevalt het toch niet. De winkel geeft de optie om kleding terug te brengen onder de voorwaarde dat je het aankoopbewijs hebt en dat de kleding niet gedragen is. Eenmaal in de winkel kom je erachter dat je de bon kwijt bent. Heb je een bon nodig als je teruggaat naar de winkel? In deze blog leggen we je het uit.
Zijn winkels verplicht om producten terug te nemen?
Het is allereerst belangrijk om te benadrukken dat een winkelier wettelijk niet verplicht is om retouren aan te nemen. Het is namelijk een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of je mag ruilen ja of nee. En dus mag een winkelier ervoor kiezen om je alleen producten te laten terugbrengen of te laten ruilen als je in bezit bent van een kassabon. Let op: het gaat hier om een fysieke winkel en niet online. Online heb je namelijk in bijna alle gevallen het recht om producten terug te sturen.
We hoeven het dus eigenlijk niet te benadrukken, maar het is dus belangrijk om je kassabon te bewaren. Een kassabon of ook wel aankoopbewijs genoemd kan dienen als garantiebewijs en dit kan in een aantal gevallen erg goed van pas komen. Je kunt met de kassabon aantonen dat je op een bepaalde datum voor een bepaald bedrag een product hebt gekocht als je ermee teruggaat naar de winkel. Er kunnen verschillende redenen zijn om een product te ruilen:
- Het product is ondeugdelijk;
- Je hebt spijt van je aankoop.
Op de kassabon staan overigens vaak voorwaarden vermeld wat betreft het retourbeleid en dit kan per winkel verschillen. De ene winkel kan een termijn van 7 dagen hanteren, terwijl de andere winkel misschien 30 dagen prima vindt. Winkeliers hanteren daarnaast vaak als aanvullende voorwaarden dat het product ongebruikt moet zijn, indien van toepassing in de originele verpakking moet zitten en dat het artikel niet kapot mag zijn.
Ook kunnen winkeliers besluiten om alléén een tegoedbon te verstrekken in plaats van klanten hun geld terug te geven.
Een ondeugdelijk product
Wanneer je een product aanschaft heb je altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat je recht hebt op een goed product. Een product moet je een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoelang dit precies is, hangt van het product af. Een televisie zal bijvoorbeeld langer moeten meegaan dan een kledingstuk. Wat je van een product mag verwachten hangt af van bijvoorbeeld de informatie van de verkoper, het merk, de prijs en of het product nieuw of tweedehands is. Wanneer is een product dan ondeugdelijk? Een product is ondeugdelijk als:
- het niet compleet is;
- het beschadigd is;
- het kapot is of het niet goed doet;
- Je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.
Als het gaat om een ondeugdelijk product (dus met een defect of een beschadiging), is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend vervangend product, of voor reparatie. Je hebt dan recht op een nieuw product of op reparatie. In het geval van een ondeugdelijk product hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Het is overigens wel van belang dat je in bezit bent van de kassabon. Kun je namelijk op geen enkele manier bewijzen dat je het product bij die winkel hebt gekocht, dan is de winkelier ook niet verplicht een nieuw product te geven.
Heb je spijt van je aankoop?
Heb je zoals in de introductie besproken een blousje gekocht en vind je hem toch niet mooi, dan is de verkoper niet verplicht het product terug te nemen. Ruilen is namelijk geen recht van de koper, maar een gunst van de verkoper. Controleer dan ook goed de voorwaarden die een verkoper mogelijk hanteert.
Geen of onleesbare kassabon?
Of een product nu ondeugdelijk is of dat je spijt hebt, in beide gevallen zul je moeten bezitten over een kassabon. Maar het komt voor dat je deze bent kwijtgeraakt, of dat deze onleesbaar is geworden. Als dit het geval is, heb je mogelijk nog een paar opties om het product toch terug te brengen:
- je (digitale) bankafschrift
- coulance van de verkoper
- het kassasysteem van de winkel
Met een bankafschrift kun je vaak ver komen. Het is dan van belang dat je de datum, het bedrag en de tijd duidelijk hebt. De winkel kan op deze manier in het systeem zoeken of zien dat je een product bij hen hebt gekocht. Ook wanneer een kassabon onleesbaar is geworden, is de winkelier niet verplicht het product terug te nemen. Er valt namelijk niet meer te controleren wanneer en welk product is gekocht. Het is daarom verstandig om een kopie van de bon te maken.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Het kan de beste overkomen: je hebt een mooie blouse gekocht in de winkel, maar wanneer je thuiskomt bevalt het toch niet. De winkel geeft de optie om kleding terug te brengen onder de voorwaarde dat je het aankoopbewijs hebt en dat de kleding niet gedragen is. Eenmaal in de winkel kom je erachter dat je de bon kwijt bent. Heb je een bon nodig als je teruggaat naar de winkel? In deze blog leggen we je het uit.
Zijn winkels verplicht om producten terug te nemen?
Het is allereerst belangrijk om te benadrukken dat een winkelier wettelijk niet verplicht is om retouren aan te nemen. Het is namelijk een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of je mag ruilen ja of nee. En dus mag een winkelier ervoor kiezen om je alleen producten te laten terugbrengen of te laten ruilen als je in bezit bent van een kassabon. Let op: het gaat hier om een fysieke winkel en niet online. Online heb je namelijk in bijna alle gevallen het recht om producten terug te sturen.
We hoeven het dus eigenlijk niet te benadrukken, maar het is dus belangrijk om je kassabon te bewaren. Een kassabon of ook wel aankoopbewijs genoemd kan dienen als garantiebewijs en dit kan in een aantal gevallen erg goed van pas komen. Je kunt met de kassabon aantonen dat je op een bepaalde datum voor een bepaald bedrag een product hebt gekocht als je ermee teruggaat naar de winkel. Er kunnen verschillende redenen zijn om een product te ruilen:
- Het product is ondeugdelijk;
- Je hebt spijt van je aankoop.
Op de kassabon staan overigens vaak voorwaarden vermeld wat betreft het retourbeleid en dit kan per winkel verschillen. De ene winkel kan een termijn van 7 dagen hanteren, terwijl de andere winkel misschien 30 dagen prima vindt. Winkeliers hanteren daarnaast vaak als aanvullende voorwaarden dat het product ongebruikt moet zijn, indien van toepassing in de originele verpakking moet zitten en dat het artikel niet kapot mag zijn.
Ook kunnen winkeliers besluiten om alléén een tegoedbon te verstrekken in plaats van klanten hun geld terug te geven.
Een ondeugdelijk product
Wanneer je een product aanschaft heb je altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat je recht hebt op een goed product. Een product moet je een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoelang dit precies is, hangt van het product af. Een televisie zal bijvoorbeeld langer moeten meegaan dan een kledingstuk. Wat je van een product mag verwachten hangt af van bijvoorbeeld de informatie van de verkoper, het merk, de prijs en of het product nieuw of tweedehands is. Wanneer is een product dan ondeugdelijk? Een product is ondeugdelijk als:
- het niet compleet is;
- het beschadigd is;
- het kapot is of het niet goed doet;
- Je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.
Als het gaat om een ondeugdelijk product (dus met een defect of een beschadiging), is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend vervangend product, of voor reparatie. Je hebt dan recht op een nieuw product of op reparatie. In het geval van een ondeugdelijk product hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Het is overigens wel van belang dat je in bezit bent van de kassabon. Kun je namelijk op geen enkele manier bewijzen dat je het product bij die winkel hebt gekocht, dan is de winkelier ook niet verplicht een nieuw product te geven.
Heb je spijt van je aankoop?
Heb je zoals in de introductie besproken een blousje gekocht en vind je hem toch niet mooi, dan is de verkoper niet verplicht het product terug te nemen. Ruilen is namelijk geen recht van de koper, maar een gunst van de verkoper. Controleer dan ook goed de voorwaarden die een verkoper mogelijk hanteert.
Geen of onleesbare kassabon?
Of een product nu ondeugdelijk is of dat je spijt hebt, in beide gevallen zul je moeten bezitten over een kassabon. Maar het komt voor dat je deze bent kwijtgeraakt, of dat deze onleesbaar is geworden. Als dit het geval is, heb je mogelijk nog een paar opties om het product toch terug te brengen:
- je (digitale) bankafschrift
- coulance van de verkoper
- het kassasysteem van de winkel
Met een bankafschrift kun je vaak ver komen. Het is dan van belang dat je de datum, het bedrag en de tijd duidelijk hebt. De winkel kan op deze manier in het systeem zoeken of zien dat je een product bij hen hebt gekocht. Ook wanneer een kassabon onleesbaar is geworden, is de winkelier niet verplicht het product terug te nemen. Er valt namelijk niet meer te controleren wanneer en welk product is gekocht. Het is daarom verstandig om een kopie van de bon te maken.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.