De afgelopen weken werd Zuid-Europa geteisterd door extreme hitte. Op sommige plekken steeg de temperatuur wel tot boven de 40 graden, waarbij het ook ’s nachts niet voldoende afkoelde. Buiten het feit dat deze hitte gezondheidsrisico’s met zich meebracht, bracht het ook andere problemen: bosbranden. Duizenden reizigers zagen de afgelopen weken hun vakantie letterlijk in vlammen op gaan. Eilanden als Rhodos en Corfu kampten namelijk met hevige bosbranden. Waar heb je recht op wanneer je vakantie wordt geannuleerd of ingekort? In deze blog lees je er meer over.

Geannuleerde vlucht: welke rechten heb je dan?

Je kijkt er al het hele jaar naar uit, de vakantie. Het is dan ook erg vervelend wanneer er iets gebeurd waardoor jouw vlucht is geannuleerd. Je hebt in zo’n geval mogelijk recht op een (schade)vergoeding. Ook heb je mogelijk recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld eten en drinken.

Rechten bij annulering:

De luchtvaartmaatschappij moet je bij een annulering de keuze bieden uit:

  • Het ticket terugbetalen binnen 7 dagen en indien van toepassing, een gratis vlucht naar het beginpunt van je reis.
  • Óf een eerstvolgende, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming.
  • Óf een vergelijkbare vlucht, op een dag die je zelf kiest.

Niet de luchtvaartmaatschappij, maar jij als passagier mag die keuze maken. Als het nodig is moet de luchtvaartmaatschappij ook bijstand verlenen. Denk aan eten en drinken, (hotel)overnachting en vervoer daarnaartoe. Dit geldt ook bij vertraging en overboeking van de vlucht. Verzorgt een maatschappij je niet? Dan kun je de kosten ervan achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Je hebt deze rechten alleen als:

  • Je een los vliegticket hebt gekocht. Dit kan bij een luchtvaartmaatschappij of via een online reisbureau. Bijvoorbeeld via een bemiddelaar.
  • Je de bevestiging van de reservering hebt, met een reserveringsnummer en ticketnummer.
  • Je vliegreis begint in een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Of als je vloog met een luchtvaartmaatschappij die in een van die landen geregistreerd is.
  • De luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert.

Geld terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij

Vraag je geld terug bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Die moet het geld binnen 7 dagen aan je terugbetalen. Je mag een voucher of nieuwe vlucht weigeren, je hebt recht op je geld terug. Je mag dat telefonisch, per e-mail of via een webformulier terugvragen. De luchtvaartmaatschappij moet je helpen en mag je niet doorverwijzen naar je reisbureau. Vraag je je geld via je reisbureau terug, dan geldt de betaaltermijn van 7 dagen niet.

Mag mijn pakketreis geannuleerd worden?

Heb je een pakketreis geboekt? Dan mag de reisaanbieder alleen bij bijzondere omstandigheden de overeenkomst annuleren. Je hebt recht op jouw geld terug en soms ook op schadevergoeding van extra kosten. Soms annuleert de reisaanbieder een pakketreis. Dat mag in een bijzondere situatie. Bijvoorbeeld als er te weinig aanmeldingen zijn of als de geboekte vlucht is geannuleerd en de reisaanbieder geen andere vlucht meer kan regelen. Of als het niet veilig is op de bestemming of tijdens de reis zoals een aantal weken geleden op Rhodos het geval was.

Krijg je je geld terug?

Is het niet jouw schuld dat de reisaanbieder de overeenkomst wil annuleren? Dan heb je recht op een andere reis van dezelfde kwaliteit. De reisaanbieder kan jou dan een nieuw aanbod doen. Als je niet met dat aanbod akkoord gaat, moet jouw reisaanbieder jouw geld teruggeven.

Ook heb je recht op schadevergoeding. Dat is een vergoeding voor de extra kosten die je hebt doordat de pakketreis niet doorgaat. Bijvoorbeeld als je een andere vakantie moet boeken die duurder is of kosten voor jouw inentingen. Je moet wel uitleggen waarom het redelijk is dat u deze kosten hebt gemaakt.

Soms heb je wel recht op jouw geld terug, maar niet op schadevergoeding:

  • Als de reis niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn. De reisaanbieder moet je hierover een brief sturen binnen de tijd die in de overeenkomst staat.
  • Als de reisaanbieder de reis moet annuleren door overmacht. Bijvoorbeeld door een natuurramp, oorlog of iets anders waar hij geen invloed op heeft. Is jouw pakketreis overboekt? Dan is dat geen overmacht. Bij een overboeking heeft de reisaanbieder meer boekingen gemaakt dan mogelijk is.

Onvoorziene omstandigheden

Duizenden reizigers zagen hun vakantie afgelopen weken letterlijk in vlammen op gaan. Reisorganisaties hadden hun vluchten naar Rhodos geannuleerd vanwege bosbranden op het Griekse eiland. Onder meer TUI stopte tijdelijk met het brengen van nieuwe reizigers. Maar ook Corendon, Prijsvrij en D-reizen schrapten vluchten. Bij die laatste twee organisaties gaat het in totaal om ruim 350 reizigers.

Het Calamiteitenfonds, die opkomt voor reizigers van wie de vakantie wordt afgebroken door ‘onvoorziene omstandigheden’, heeft de situatie op Rhodos als ‘uitkeringsvatbare situatie’ vastgesteld. Dat betekent dat de vakantiegangers die op Zuidoost-Rhodos verblijven, het heftigst getroffen gebied, gerepatrieerd kunnen worden door hun reisorganisatie. Daar hoeven reizigers niet voor te betalen. Het Calamiteitenfonds ontzorgt de reiziger door de extra kosten te betalen die ontstaan bij een mogelijke calamiteit op reis. De aangesloten reisorganisatie kan er gerust op zijn dat haar reiziger, zonder financiële consequenties weer naar huis terug kan keren.

Daarnaast kunnen vakantiegangers die geëvacueerd moeten worden, via hun reisorganisatie, het aantal gemiste vakantiedagen vergoed krijgen van het calamiteitenfonds. Máár: dat geldt alleen voor de reisorganisaties die bij het fonds zijn aangesloten, zoals TUI, Corendon, Sunweb en de eerder genoemde organisaties Prijsvrij en D-reizen.

Samen tot een oplossing

Wat als je het niet eens bent met de beslissing van de reisorganisatie of je vindt het nieuwe aanbod niet passend? Probeer het eerst samen op te lossen. Wil de reisaanbieder het niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Wil je meer lezen over het consumentenrecht? Neem dan een kijkje op onze webpagina ‘’consumentenrecht’’ en lees bijvoorbeeld over garanties bij aankopendwaling of een klacht indienen bij de consumentenbond!

De afgelopen weken werd Zuid-Europa geteisterd door extreme hitte. Op sommige plekken steeg de temperatuur wel tot boven de 40 graden, waarbij het ook ’s nachts niet voldoende afkoelde. Buiten het feit dat deze hitte gezondheidsrisico’s met zich meebracht, bracht het ook andere problemen: bosbranden. Duizenden reizigers zagen de afgelopen weken hun vakantie letterlijk in vlammen op gaan. Eilanden als Rhodos en Corfu kampten namelijk met hevige bosbranden. Waar heb je recht op wanneer je vakantie wordt geannuleerd of ingekort? In deze blog lees je er meer over.

Geannuleerde vlucht: welke rechten heb je dan?

Je kijkt er al het hele jaar naar uit, de vakantie. Het is dan ook erg vervelend wanneer er iets gebeurd waardoor jouw vlucht is geannuleerd. Je hebt in zo’n geval mogelijk recht op een (schade)vergoeding. Ook heb je mogelijk recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld eten en drinken.

Rechten bij annulering:

De luchtvaartmaatschappij moet je bij een annulering de keuze bieden uit:

  • Het ticket terugbetalen binnen 7 dagen en indien van toepassing, een gratis vlucht naar het beginpunt van je reis.
  • Óf een eerstvolgende, vergelijkbare vlucht naar je eindbestemming.
  • Óf een vergelijkbare vlucht, op een dag die je zelf kiest.

Niet de luchtvaartmaatschappij, maar jij als passagier mag die keuze maken. Als het nodig is moet de luchtvaartmaatschappij ook bijstand verlenen. Denk aan eten en drinken, (hotel)overnachting en vervoer daarnaartoe. Dit geldt ook bij vertraging en overboeking van de vlucht. Verzorgt een maatschappij je niet? Dan kun je de kosten ervan achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij.

Je hebt deze rechten alleen als:

  • Je een los vliegticket hebt gekocht. Dit kan bij een luchtvaartmaatschappij of via een online reisbureau. Bijvoorbeeld via een bemiddelaar.
  • Je de bevestiging van de reservering hebt, met een reserveringsnummer en ticketnummer.
  • Je vliegreis begint in een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland. Of als je vloog met een luchtvaartmaatschappij die in een van die landen geregistreerd is.
  • De luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert.

Geld terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij

Vraag je geld terug bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Die moet het geld binnen 7 dagen aan je terugbetalen. Je mag een voucher of nieuwe vlucht weigeren, je hebt recht op je geld terug. Je mag dat telefonisch, per e-mail of via een webformulier terugvragen. De luchtvaartmaatschappij moet je helpen en mag je niet doorverwijzen naar je reisbureau. Vraag je je geld via je reisbureau terug, dan geldt de betaaltermijn van 7 dagen niet.

Mag mijn pakketreis geannuleerd worden?

Heb je een pakketreis geboekt? Dan mag de reisaanbieder alleen bij bijzondere omstandigheden de overeenkomst annuleren. Je hebt recht op jouw geld terug en soms ook op schadevergoeding van extra kosten. Soms annuleert de reisaanbieder een pakketreis. Dat mag in een bijzondere situatie. Bijvoorbeeld als er te weinig aanmeldingen zijn of als de geboekte vlucht is geannuleerd en de reisaanbieder geen andere vlucht meer kan regelen. Of als het niet veilig is op de bestemming of tijdens de reis zoals een aantal weken geleden op Rhodos het geval was.

Krijg je je geld terug?

Is het niet jouw schuld dat de reisaanbieder de overeenkomst wil annuleren? Dan heb je recht op een andere reis van dezelfde kwaliteit. De reisaanbieder kan jou dan een nieuw aanbod doen. Als je niet met dat aanbod akkoord gaat, moet jouw reisaanbieder jouw geld teruggeven.

Ook heb je recht op schadevergoeding. Dat is een vergoeding voor de extra kosten die je hebt doordat de pakketreis niet doorgaat. Bijvoorbeeld als je een andere vakantie moet boeken die duurder is of kosten voor jouw inentingen. Je moet wel uitleggen waarom het redelijk is dat u deze kosten hebt gemaakt.

Soms heb je wel recht op jouw geld terug, maar niet op schadevergoeding:

  • Als de reis niet doorgaat omdat er te weinig aanmeldingen zijn. De reisaanbieder moet je hierover een brief sturen binnen de tijd die in de overeenkomst staat.
  • Als de reisaanbieder de reis moet annuleren door overmacht. Bijvoorbeeld door een natuurramp, oorlog of iets anders waar hij geen invloed op heeft. Is jouw pakketreis overboekt? Dan is dat geen overmacht. Bij een overboeking heeft de reisaanbieder meer boekingen gemaakt dan mogelijk is.

Onvoorziene omstandigheden

Duizenden reizigers zagen hun vakantie afgelopen weken letterlijk in vlammen op gaan. Reisorganisaties hadden hun vluchten naar Rhodos geannuleerd vanwege bosbranden op het Griekse eiland. Onder meer TUI stopte tijdelijk met het brengen van nieuwe reizigers. Maar ook Corendon, Prijsvrij en D-reizen schrapten vluchten. Bij die laatste twee organisaties gaat het in totaal om ruim 350 reizigers.

Het Calamiteitenfonds, die opkomt voor reizigers van wie de vakantie wordt afgebroken door ‘onvoorziene omstandigheden’, heeft de situatie op Rhodos als ‘uitkeringsvatbare situatie’ vastgesteld. Dat betekent dat de vakantiegangers die op Zuidoost-Rhodos verblijven, het heftigst getroffen gebied, gerepatrieerd kunnen worden door hun reisorganisatie. Daar hoeven reizigers niet voor te betalen. Het Calamiteitenfonds ontzorgt de reiziger door de extra kosten te betalen die ontstaan bij een mogelijke calamiteit op reis. De aangesloten reisorganisatie kan er gerust op zijn dat haar reiziger, zonder financiële consequenties weer naar huis terug kan keren.

Daarnaast kunnen vakantiegangers die geëvacueerd moeten worden, via hun reisorganisatie, het aantal gemiste vakantiedagen vergoed krijgen van het calamiteitenfonds. Máár: dat geldt alleen voor de reisorganisaties die bij het fonds zijn aangesloten, zoals TUI, Corendon, Sunweb en de eerder genoemde organisaties Prijsvrij en D-reizen.

Samen tot een oplossing

Wat als je het niet eens bent met de beslissing van de reisorganisatie of je vindt het nieuwe aanbod niet passend? Probeer het eerst samen op te lossen. Wil de reisaanbieder het niet oplossen? Schrijf dan een brief of e-mail naar de reisaanbieder.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Wil je meer lezen over het consumentenrecht? Neem dan een kijkje op onze webpagina ‘’consumentenrecht’’ en lees bijvoorbeeld over garanties bij aankopendwaling of een klacht indienen bij de consumentenbond!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.