Je ziet een advertentie over een product dat te mooi is om waar te zijn. Een geïnformeerde koper zou misschien zien dat het misleiding moet zijn, terwijl het gros van de consumenten er pas achter zouden komen wanneer ze het product al hebben gekocht. Je wilt het voorkomen, of je bent er misschien zelfs al in getrapt, maar wat kan je er aan doen?
Wat is misleiding bij een verkoop?
Misleiding bij een verkoop volgt uit handelingen, presentatie of het gebrek aan beide van de verkoper. Denk aan zaken zoals hoe je het product kan gebruiken, de beschikbaarheid van het product of de prijs. De verkoper kan allerlei dingen doen waardoor je een andere indruk krijgt van het product dan dat het in de werkelijkheid is. Als gevolg hiervan kan je een aankoop doen die je niet had gedaan als alle geboden informatie correct, compleet en duidelijk was geweest. In een dergelijk geval spreek je over een aankoop als gevolg van misleiding. Wil je precies weten welke praktijken misleidend zijn? Lees dan artikelen 6, 7 en bijlage 1 van de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken.
Wat kan je doen tegen misleidende reclame?
Als je een van de gelukkigen bent die door de misleiding heen hebt kunnen kijken voordat je iets hebt gekocht, kan je anderen helpen. Je kan de verkoper op de hoogte stellen van jouw vermoedens dat de advertentie of presentatie misleidend is. Als dit lastig of niet mogelijk is, kan je ook een melding maken bij de Reclame Code Commissie (RCC). De verkoper kan dan advies ontvangen van de RCC. Als het bedrijf vervolgens niets doet met dit advies kan je een melding maken bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wat kan je doen als je misleid bent bij de verkoop?
De meeste mensen zullen echter pas weten of de verkoper hun heeft misleid wanneer ze het product in handen hebben. Vervelend natuurlijk, want je hebt je geld al gegeven aan de verkoper. Gelukkig zijn er enkele manieren om dit terug te krijgen. We raden aan om deze stappen in volgorde te volgen:
- Product terugsturen en je geld terugvragen: Onder bepaalde omstandigheden kan je recht hebben op bedenktijd. Dit is op de meeste producten van toepassing, mits je het product online, per telefoon, aan de deur of van een verkoper op straat hebt gekocht. Dit is een verkoop buiten de verkoopruimte, waardoor je extra rechten hebt. Je kan binnen 14 dagen vanaf het moment van de aankoop nog van de verkoop af door contact op te nemen met de verkoper;
- Probeer de overeenkomst te vernietigen: Een overeenkomst vernietigen klinkt lastig, maar het is simpel. Je licht de verkoper in dat je je geld terug wilt en waarom. In deze brief (of e-mail) zet je de details van de aankoop, de uitleg over waarom je vind dat het misleidend is en dat je het product anders niet zou hebben gekocht. Als dit allemaal te ingewikkeld lijkt, heeft de ACM ConsuWijzer een voorbeeldbrief beschikbaar gesteld;
- Je recht halen: Als de verkoper weigert medewerking te verlenen, of je komt er samen niet uit, dan kan je je recht halen. Hiervoor raden wij aan om een juridische partij in de schakelen zoals het Juridisch Loket. Verder raden wij aan dat u een melding maakt bij de ACM ConsuWijzer. De kans is groot dat je niet alleen bent en dat er andere mensen ook klachten indienen. Met enig geluk zullen zij de situatie namens de consument proberen op te lossen.
Conclusie
Misleiding kan komen door de informatie die je wel of niet hebt gekregen van de verkoper. Wanneer dit leid tot een misleidende indruk van het product of dienst, kan er sprake zijn van misleiding. Een doorslaggevende factor zal zijn dat je het product niet had gekocht als de informatie duidelijk was ten tijde van de aankoop. Je kan een melding maken van de situatie bij de ACM, de aankoop proberen ongedaan te maken of vernietigen of je recht behalen als niets anders werkt. Neem contact op met de juiste partijen en maak gebruik van standaardbrieven als je twijfelt wat je moet doen bij iedere stap.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Je ziet een advertentie over een product dat te mooi is om waar te zijn. Een geïnformeerde koper zou misschien zien dat het misleiding moet zijn, terwijl het gros van de consumenten er pas achter zouden komen wanneer ze het product al hebben gekocht. Je wilt het voorkomen, of je bent er misschien zelfs al in getrapt, maar wat kan je er aan doen?
Wat is misleiding bij een verkoop?
Misleiding bij een verkoop volgt uit handelingen, presentatie of het gebrek aan beide van de verkoper. Denk aan zaken zoals hoe je het product kan gebruiken, de beschikbaarheid van het product of de prijs. De verkoper kan allerlei dingen doen waardoor je een andere indruk krijgt van het product dan dat het in de werkelijkheid is. Als gevolg hiervan kan je een aankoop doen die je niet had gedaan als alle geboden informatie correct, compleet en duidelijk was geweest. In een dergelijk geval spreek je over een aankoop als gevolg van misleiding. Wil je precies weten welke praktijken misleidend zijn? Lees dan artikelen 6, 7 en bijlage 1 van de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken.
Wat kan je doen tegen misleidende reclame?
Als je een van de gelukkigen bent die door de misleiding heen hebt kunnen kijken voordat je iets hebt gekocht, kan je anderen helpen. Je kan de verkoper op de hoogte stellen van jouw vermoedens dat de advertentie of presentatie misleidend is. Als dit lastig of niet mogelijk is, kan je ook een melding maken bij de Reclame Code Commissie (RCC). De verkoper kan dan advies ontvangen van de RCC. Als het bedrijf vervolgens niets doet met dit advies kan je een melding maken bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wat kan je doen als je misleid bent bij de verkoop?
De meeste mensen zullen echter pas weten of de verkoper hun heeft misleid wanneer ze het product in handen hebben. Vervelend natuurlijk, want je hebt je geld al gegeven aan de verkoper. Gelukkig zijn er enkele manieren om dit terug te krijgen. We raden aan om deze stappen in volgorde te volgen:
- Product terugsturen en je geld terugvragen: Onder bepaalde omstandigheden kan je recht hebben op bedenktijd. Dit is op de meeste producten van toepassing, mits je het product online, per telefoon, aan de deur of van een verkoper op straat hebt gekocht. Dit is een verkoop buiten de verkoopruimte, waardoor je extra rechten hebt. Je kan binnen 14 dagen vanaf het moment van de aankoop nog van de verkoop af door contact op te nemen met de verkoper;
- Probeer de overeenkomst te vernietigen: Een overeenkomst vernietigen klinkt lastig, maar het is simpel. Je licht de verkoper in dat je je geld terug wilt en waarom. In deze brief (of e-mail) zet je de details van de aankoop, de uitleg over waarom je vind dat het misleidend is en dat je het product anders niet zou hebben gekocht. Als dit allemaal te ingewikkeld lijkt, heeft de ACM ConsuWijzer een voorbeeldbrief beschikbaar gesteld;
- Je recht halen: Als de verkoper weigert medewerking te verlenen, of je komt er samen niet uit, dan kan je je recht halen. Hiervoor raden wij aan om een juridische partij in de schakelen zoals het Juridisch Loket. Verder raden wij aan dat u een melding maakt bij de ACM ConsuWijzer. De kans is groot dat je niet alleen bent en dat er andere mensen ook klachten indienen. Met enig geluk zullen zij de situatie namens de consument proberen op te lossen.
Conclusie
Misleiding kan komen door de informatie die je wel of niet hebt gekregen van de verkoper. Wanneer dit leid tot een misleidende indruk van het product of dienst, kan er sprake zijn van misleiding. Een doorslaggevende factor zal zijn dat je het product niet had gekocht als de informatie duidelijk was ten tijde van de aankoop. Je kan een melding maken van de situatie bij de ACM, de aankoop proberen ongedaan te maken of vernietigen of je recht behalen als niets anders werkt. Neem contact op met de juiste partijen en maak gebruik van standaardbrieven als je twijfelt wat je moet doen bij iedere stap.
Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!
Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.