Het komt geregeld voor dat je in een winkel loopt en een leuk product ziet. Op het kaartje voor het product staat aangegeven dat het €9,99 zou kosten. Eenmaal bij de kassa aangekomen scant de kassière het product en geeft de kassa opeens aan dat het product €39,99 zou kosten. Verwarring alom. Je mag er namelijk van uitgaan dat de prijs die de verkoper noemt op een prijskaartje, website of in een advertentie klopt. Behalve als het duidelijk een vergissing is. Dat is zo als de prijs echt niet kan kloppen. In deze blog leggen we je uit wat je moet doen wanneer de prijs van een product niet klopt.

Albert Heijn laat verkeerde prijzen zien

Afgelopen week meldde de Consumentenbond dat klanten van Albert Heijn nog te vaak andere bedragen op de kassabon dan in de winkel zien. Zo hangen er bij ‘prijsfavorieten’ borden met een lager bedrag dan de klant daadwerkelijk afrekent. “Het gaat bijvoorbeeld om oude borden met prijzen die allang hoger zijn”, licht een woordvoerder van de Consumentenbond toe. Daarmee maakt Albert Heijn zich volgens de consumentenorganisatie schuldig aan oneerlijke handel.

De supermarktketen beloofde eerder dat klanten het hele aankoopbedrag terugkrijgen als ze kunnen aantonen dat er een fout is gemaakt. Maar volgens de Consumentenbond weten veel kassières niet dat deze regeling bestaat, waardoor consumenten ook daar aan het kortste eind trekken.

Albert Heijn herkent zich niet in het beeld. Volgens een woordvoerder heeft de keten “keihard gewerkt” om verbeteringen door te voeren. “Bij minder dan 1 procent van de aanbiedingen gaat weleens iets fout”, zegt de woordvoerder.

Verkeerd prijskaartje

Is een product dat je in de winkel kocht of online bestelde volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het alleen voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was, dan is de koop rechtsgeldig. Je moet het product dan voor de lagere prijs krijgen. De veronderstelling dat je het product altijd meekrijgt voor de prijs die je hebt zien staan, is dus onjuist. Dit komt, omdat mensen helaas ook erg creatief kunnen zijn met prijsjes. Het gebeurt namelijk zat in winkels dat prijsjes worden verwisseld.

Kassa geeft hogere prijs dan prijskaartje

De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product. Je krijgt het product niet mee voor de lagere prijs.

  • Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je aan kunt nemen dat die prijs niet klopt. Bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is. Wanneer je bijvoorbeeld een grote handgemaakte spiegel koopt waar een prijsje van €10,99 op staat en de kassa scant €100,99. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven. Dit is een kennelijke vergissing.

Een ander mooi voorbeeld hiervan zijn hoogslapers die Leen Bakker per ongeluk voor heel goedkoop aanbood via de website. Van de rechter hoefde Leen Bakker deze uiteindelijk niet te leveren. Volgens de rechter hadden klanten die de bedden kochten, moeten weten dat het om een prijsfout ging. In juli 2017 stond een aantal modellen hoogslapers die normaal zo’n €300 tot €500 kostten, anderhalve dag lang voor €24,00 en €85 op de website. De woonwinkel had per ongeluk de prijs van de matras vermeld, in plaats van de complete hoogslaper. Is daar geen sprake van, dan is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het product voor de prijs op het prijskaartje aan je verkopen.

  • Ben je met de hogere prijs akkoord gegaan? Dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.
  • Als de verkoper het product niet voor de prijs op het prijskaartje wil verkopen, dan kun je altijd van de koop afzien.

Webwinkel levert product niet vanwege verkeerde prijs

De webwinkel wil je het bestelde product niet voor de getoonde prijs leveren, omdat er een foute prijs was vermeld.

Als je bestelling is bevestigd, mag je ervan uitgaan dat de prijs op de website klopt. Maar ook hiervoor geldt dat dit anders ligt als je kon weten dat die prijs niet klopte. Bijvoorbeeld als de prijs die op de website staat veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een verkeerde prijs heeft aangegeven. Kijk wederom naar het voorbeeld van Leen Bakker.

Als daar geen sprake van is, is de koop rechtsgeldig. De verkoper moet dan het product voor de lagere prijs op de website aan je leveren. Leen Bakker is niet de enige online retailer die in het gelijk wordt gesteld na een dergelijke prijsfout. Zo hoefde retailer Otto evenmin de lcd-tv’s te leveren voor de 99 euro waarvoor ze per ongeluk te koop stonden. De prijs van dit soort televisies lag normaal tussen de €700 en €1000 euro. Ook toen concludeerde de rechter dat het duidelijk te mooi was om waar te zijn.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!

Het komt geregeld voor dat je in een winkel loopt en een leuk product ziet. Op het kaartje voor het product staat aangegeven dat het €9,99 zou kosten. Eenmaal bij de kassa aangekomen scant de kassière het product en geeft de kassa opeens aan dat het product €39,99 zou kosten. Verwarring alom. Je mag er namelijk van uitgaan dat de prijs die de verkoper noemt op een prijskaartje, website of in een advertentie klopt. Behalve als het duidelijk een vergissing is. Dat is zo als de prijs echt niet kan kloppen. In deze blog leggen we je uit wat je moet doen wanneer de prijs van een product niet klopt.

Albert Heijn laat verkeerde prijzen zien

Afgelopen week meldde de Consumentenbond dat klanten van Albert Heijn nog te vaak andere bedragen op de kassabon dan in de winkel zien. Zo hangen er bij ‘prijsfavorieten’ borden met een lager bedrag dan de klant daadwerkelijk afrekent. “Het gaat bijvoorbeeld om oude borden met prijzen die allang hoger zijn”, licht een woordvoerder van de Consumentenbond toe. Daarmee maakt Albert Heijn zich volgens de consumentenorganisatie schuldig aan oneerlijke handel.

De supermarktketen beloofde eerder dat klanten het hele aankoopbedrag terugkrijgen als ze kunnen aantonen dat er een fout is gemaakt. Maar volgens de Consumentenbond weten veel kassières niet dat deze regeling bestaat, waardoor consumenten ook daar aan het kortste eind trekken.

Albert Heijn herkent zich niet in het beeld. Volgens een woordvoerder heeft de keten “keihard gewerkt” om verbeteringen door te voeren. “Bij minder dan 1 procent van de aanbiedingen gaat weleens iets fout”, zegt de woordvoerder.

Verkeerd prijskaartje

Is een product dat je in de winkel kocht of online bestelde volgens de verkoper fout geprijsd? En wil de verkoper je het alleen voor een hogere prijs verkopen? Als je niet kon weten dat de prijs onjuist was, dan is de koop rechtsgeldig. Je moet het product dan voor de lagere prijs krijgen. De veronderstelling dat je het product altijd meekrijgt voor de prijs die je hebt zien staan, is dus onjuist. Dit komt, omdat mensen helaas ook erg creatief kunnen zijn met prijsjes. Het gebeurt namelijk zat in winkels dat prijsjes worden verwisseld.

Kassa geeft hogere prijs dan prijskaartje

De kassa geeft een hogere prijs aan dan het prijskaartje van het product. Je krijgt het product niet mee voor de lagere prijs.

  • Je mag ervan uitgaan dat de prijs op het prijskaartje de juiste prijs is. Dit ligt anders als je aan kunt nemen dat die prijs niet klopt. Bijvoorbeeld als de prijs op het prijskaartje veel te laag is. Wanneer je bijvoorbeeld een grote handgemaakte spiegel koopt waar een prijsje van €10,99 op staat en de kassa scant €100,99. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven. Dit is een kennelijke vergissing.

Een ander mooi voorbeeld hiervan zijn hoogslapers die Leen Bakker per ongeluk voor heel goedkoop aanbood via de website. Van de rechter hoefde Leen Bakker deze uiteindelijk niet te leveren. Volgens de rechter hadden klanten die de bedden kochten, moeten weten dat het om een prijsfout ging. In juli 2017 stond een aantal modellen hoogslapers die normaal zo’n €300 tot €500 kostten, anderhalve dag lang voor €24,00 en €85 op de website. De woonwinkel had per ongeluk de prijs van de matras vermeld, in plaats van de complete hoogslaper. Is daar geen sprake van, dan is de koop rechtsgeldig en moet de verkoper het product voor de prijs op het prijskaartje aan je verkopen.

  • Ben je met de hogere prijs akkoord gegaan? Dan zit je aan de koop vast en kun je later niet meer over de prijs klagen.
  • Als de verkoper het product niet voor de prijs op het prijskaartje wil verkopen, dan kun je altijd van de koop afzien.

Webwinkel levert product niet vanwege verkeerde prijs

De webwinkel wil je het bestelde product niet voor de getoonde prijs leveren, omdat er een foute prijs was vermeld.

Als je bestelling is bevestigd, mag je ervan uitgaan dat de prijs op de website klopt. Maar ook hiervoor geldt dat dit anders ligt als je kon weten dat die prijs niet klopte. Bijvoorbeeld als de prijs die op de website staat veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een verkeerde prijs heeft aangegeven. Kijk wederom naar het voorbeeld van Leen Bakker.

Als daar geen sprake van is, is de koop rechtsgeldig. De verkoper moet dan het product voor de lagere prijs op de website aan je leveren. Leen Bakker is niet de enige online retailer die in het gelijk wordt gesteld na een dergelijke prijsfout. Zo hoefde retailer Otto evenmin de lcd-tv’s te leveren voor de 99 euro waarvoor ze per ongeluk te koop stonden. De prijs van dit soort televisies lag normaal tussen de €700 en €1000 euro. Ook toen concludeerde de rechter dat het duidelijk te mooi was om waar te zijn.

Blijf up-to-date over het consumentenrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het consumentenrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het consumentenrecht in de gaten!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.