Wanneer je spijt hebt van een aankoop, is het fijn als je dit gewoon terug kunt brengen. De vraag is echter of dit altijd mogelijk is. Als je spijt hebt van een aankoop op afstand heb je in principe een periode van 14 dagen waarin je de aankoop zonder vragen kan retourneren. Een aankoop op afstand houdt in dat je iets gekocht hebt via het internet of telefonisch. In deze gevallen moeten binnen 30 dagen zowel het aankoopbedrag als de verzendkosten aan jou geretourneerd zijn. Dit is echter pas een plicht zodra de verkoper het product terug ontvangen heeft. Soms heeft een verkoper een afwijkende regeling opgenomen waarbij de verzendkosten onder jouw eigen risico vallen. Het is echter wel verplicht dat ze dit van tevoren aan hun klanten kenbaar maken. Het is voor zulke gevallen ook belangrijk dat je het retourbewijs bewaart, in het geval dat er eventuele onenigheid ontstaat met de verkoper.

Deur-tot-deur verkoop

Wanneer je iets gekocht hebt van een deur-tot-deur verkoper heb je in principe dezelfde bedenktijd als bij een online aankoop. Voorwaarde hier is echter wel dat het gekochte artikel een prijs van boven de 50 euro heeft. Indien het artikel goedkoper is dan 50 euro acht de wet het niet redelijk om te verwachten dat er nog steeds een bedenktijd van 14 dagen geld.

Wat te doen bij een gebrekkig product?

In principe gaat het in dit artikel over producten waar je ontevreden over bent, maar wat als er echt iets mis is met het product? Wat kan je dan doen?

Kapot product

Is het product kapot zonder dat jij hier schuld aan hebt? Dan heb je in principe recht op reparatie of vervanging van het artikel. Je hebt hier over het algemeen ook garantie voor, minimaal 6 maanden volgens de wet.

Fout in product

Zit er een klein foutje in het product, zoals bijvoorbeeld een afwijking in de kleur ten opzichte van hoe deze op de website staat? Dan heb je recht om minstens een deel van het bedrag terug te vragen. Dit kan echter wel lastig worden, aangezien het behoorlijk subjectief kan zijn in zulke gevallen wanneer er nou daadwerkelijk sprake is van een afwijking. Vaak is het bedrag wat dan teruggegeven zou worden het niet waard om hier een langdurig discussie over te voeren, maar dat is natuurlijk aan jouw om zelf te bepalen.

Product niet wat je verwacht had

Soms kan je een product ontvangen wat wezenlijk anders is dan hoe je het gezien hebt. Als bijvoorbeeld een groene fiets koopt en vervolgens een blauwe ontvangt, is het veilig om te stellen dat er ergens iets mis is gegaan. Volgens de wet dient de verkoper dit op te lossen zonder bijkomende kosten. Als er een onderdeel ontbreekt, moet deze nageleverd worden. De verkoper heeft zowel het recht als de plicht om de fouten goed te maken voordat de overeenkomst ontbonden wordt. Lukt het de verkoper echter niet om het product te vervangen of te repareren? Dan mag de koopovereenkomst ontbonden worden en dien je het volledige bedrag terug te ontvangen. De verkoper moet dit recht ook erkennen. Overigens kan het in zulke gevallen vaak voorkomen dat een verkoper je een tegoedbon of iets dergelijks biedt ter compensatie van de gebreken in het product. Hier hoef je geen genoegen mee te nemen. Volgens de Nederlandse wet heb je recht op het volledige bedrag van het product.

Kan je het product terugbrengen in de winkel?

Een aankoop in de winkel verleent niet dezelfde rechten als een aankoop via het internet of anderzijds op afstand. Het is namelijk zo dat winkels bijna volledig zelf mogen bepalen hoe ze omgaan met retouren. Vaak bieden winkeliers wel een bepaalde regeling aan voor retouren, al is het alleen maar omdat veel klanten anders hun ontevredenheid zouden uitten. Als er iets mis is met product kan je het wel vaak retourneren, maar vaak biedt de winkel ook de mogelijkheid om het kapotte product te ruilen voor een ander product. Dit recht hebben ze in deze gevallen.

Als je nog verdere vragen hebt is het zeker verstandig om even te kijken wat de consumentenbond over zulke situaties zegt.

Blijf up-to-date over de rechtsvormen van bedrijven en andere interessante informatie over consumentenrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over consumentenrecht in de gaten!

Wanneer je spijt hebt van een aankoop, is het fijn als je dit gewoon terug kunt brengen. De vraag is echter of dit altijd mogelijk is. Als je spijt hebt van een aankoop op afstand heb je in principe een periode van 14 dagen waarin je de aankoop zonder vragen kan retourneren. Een aankoop op afstand houdt in dat je iets gekocht hebt via het internet of telefonisch. In deze gevallen moeten binnen 30 dagen zowel het aankoopbedrag als de verzendkosten aan jou geretourneerd zijn. Dit is echter pas een plicht zodra de verkoper het product terug ontvangen heeft. Soms heeft een verkoper een afwijkende regeling opgenomen waarbij de verzendkosten onder jouw eigen risico vallen. Het is echter wel verplicht dat ze dit van tevoren aan hun klanten kenbaar maken. Het is voor zulke gevallen ook belangrijk dat je het retourbewijs bewaart, in het geval dat er eventuele onenigheid ontstaat met de verkoper.

Deur-tot-deur verkoop

Wanneer je iets gekocht hebt van een deur-tot-deur verkoper heb je in principe dezelfde bedenktijd als bij een online aankoop. Voorwaarde hier is echter wel dat het gekochte artikel een prijs van boven de 50 euro heeft. Indien het artikel goedkoper is dan 50 euro acht de wet het niet redelijk om te verwachten dat er nog steeds een bedenktijd van 14 dagen geld.

Wat te doen bij een gebrekkig product?

In principe gaat het in dit artikel over producten waar je ontevreden over bent, maar wat als er echt iets mis is met het product? Wat kan je dan doen?

Kapot product

Is het product kapot zonder dat jij hier schuld aan hebt? Dan heb je in principe recht op reparatie of vervanging van het artikel. Je hebt hier over het algemeen ook garantie voor, minimaal 6 maanden volgens de wet.

Fout in product

Zit er een klein foutje in het product, zoals bijvoorbeeld een afwijking in de kleur ten opzichte van hoe deze op de website staat? Dan heb je recht om minstens een deel van het bedrag terug te vragen. Dit kan echter wel lastig worden, aangezien het behoorlijk subjectief kan zijn in zulke gevallen wanneer er nou daadwerkelijk sprake is van een afwijking. Vaak is het bedrag wat dan teruggegeven zou worden het niet waard om hier een langdurig discussie over te voeren, maar dat is natuurlijk aan jouw om zelf te bepalen.

Product niet wat je verwacht had

Soms kan je een product ontvangen wat wezenlijk anders is dan hoe je het gezien hebt. Als bijvoorbeeld een groene fiets koopt en vervolgens een blauwe ontvangt, is het veilig om te stellen dat er ergens iets mis is gegaan. Volgens de wet dient de verkoper dit op te lossen zonder bijkomende kosten. Als er een onderdeel ontbreekt, moet deze nageleverd worden. De verkoper heeft zowel het recht als de plicht om de fouten goed te maken voordat de overeenkomst ontbonden wordt. Lukt het de verkoper echter niet om het product te vervangen of te repareren? Dan mag de koopovereenkomst ontbonden worden en dien je het volledige bedrag terug te ontvangen. De verkoper moet dit recht ook erkennen. Overigens kan het in zulke gevallen vaak voorkomen dat een verkoper je een tegoedbon of iets dergelijks biedt ter compensatie van de gebreken in het product. Hier hoef je geen genoegen mee te nemen. Volgens de Nederlandse wet heb je recht op het volledige bedrag van het product.

Kan je het product terugbrengen in de winkel?

Een aankoop in de winkel verleent niet dezelfde rechten als een aankoop via het internet of anderzijds op afstand. Het is namelijk zo dat winkels bijna volledig zelf mogen bepalen hoe ze omgaan met retouren. Vaak bieden winkeliers wel een bepaalde regeling aan voor retouren, al is het alleen maar omdat veel klanten anders hun ontevredenheid zouden uitten. Als er iets mis is met product kan je het wel vaak retourneren, maar vaak biedt de winkel ook de mogelijkheid om het kapotte product te ruilen voor een ander product. Dit recht hebben ze in deze gevallen.

Als je nog verdere vragen hebt is het zeker verstandig om even te kijken wat de consumentenbond over zulke situaties zegt.

Blijf up-to-date over de rechtsvormen van bedrijven en andere interessante informatie over consumentenrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over consumentenrecht in de gaten!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.