Voordat we beginnen over hoe duur het is om een bv op te richten, is het wel zo handig om eerst te behandelen wat ervoor nodig is om een bv op te zetten. Een bv zal net als elk ander bedrijf moeten worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De bv krijgt dan een eigen naam, KvK nummer, statuten en meer. De bv is nog niet opgericht na inschrijving bij de KvK. Hiervoor moet je naar een notaris. De notaris zal dan tegen betaling de bv oprichten. De notaris neemt bij de oprichtingsakte ook de statuten van het bedrijf op.

Voordat je wettelijk gezien een bv mag oprichten moet je een startkapitaal inbrengen. De bv heeft ook een bestuur nodig en toezichthouders voor meerdere verschillende gebieden. Wanneer gekozen wordt voor een constructie waarbij de toezichthouders eveneens lid zijn van het bestuur is er sprake van een `one-tier board´.

Zodra je het bestuur hebt samengesteld, de oprichtingsakte van de notaris hebt, het startkapitaal verzameld hebt en je de inschrijving bij de KvK hebt afgerond ben je klaar. De bv is nu volledig opgericht, en is klaar om aan het rechtsverkeer deel te nemen.

De kosten voor het oprichten van een bv

Nu we behandeld hebben wat nodig is om een bv op te richten, kunnen we kijken naar een projectie van de kosten van een bv. Hierbij kunnen we kijken naar veel verschillende kosten, maar in dit hoofdstuk zullen we alleen kijken naar de kosten voor de oprichting.

De kosten voor inschrijving bij de KvK zijn vastgesteld op 75 euro. De kosten voor de notaris verschillen per kantoor. Volgens de KvK mag er uitgegaan worden van een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. Het startkapitaal voor een bv is aanzienlijk lager dan voor een nv. Een nv vereist 45.000 euro als startkapitaal, terwijl voor de bv sinds 2012 slechts 1 eurocent nodig is. De totale kosten om een bv op te richten zullen uitkomen tussen de 575 en 1075 euro, afhankelijk van de precieze tarieven die de notaris hanteert.

Vaak terugkomende kosten

Naast de oprichtingskosten van de bv, zijn er nog wettelijke vaste lasten die voldaan moeten worden. Dit is meestal een vast bedrag dat ongeacht het inkomen van de bv betaald dient te worden. Het benoemen van deze vaste lasten vinden wij zeer belangrijk, aangezien het zeer nadelig kan zijn bij het oprichten van een bv om hier geen rekening mee te houden.

Een van de grootste uitgaven voor een kleine bv is het gebruikelijk loon voor de directeur-grootaandeelhouder (dga). Dit is een bestuurder die minimaal 5% van de aandelen bezit. De wet verplicht de bv om de dga een wettelijk vastgesteld loon te betalen om zo fraude te voorkomen. In 2023 is dit vastgesteld op minimaal 51.000 euro per dga. Vaak is dit voor een kleine bv niet haalbaar. Gelukkig kan je daarom via een vaststellingsovereenkomst een afwijkende constructie met de belastingdienst regelen. Je kan zo tijdelijk het gebruikelijk loon verlagen totdat de bv dit loon kan betalen.

Naast het loon voor het bestuur moet ook rekening gehouden worden met de kosten voor de verzekeringen. Dit zijn de werknemersverzekeringen, de ziektewet-verzekering en de werkloosheidswet-verzekeringen. In principe is het verplicht voor een bv om deze verzekeringen af te sluiten. Als je meer wilt weten over deze verzekeringen kan je de website van de KvK raadplegen.

De BTW over verkochte diensten en producten dient afgedragen te worden aan de belastingdienst. Dit hoeft niet als je aanspraak kan maken op de kleineondernemersregeling. Wanneer een bv niet zelf de administratie uitvoert moet deze een administratiekantoor betalen. Dit is vooral belangrijk voor de jaaropgaves. Ten laatste wordt ieder jaar vennootschapsbelasting betaald over de behaalde winst in het gegeven jaar.

Conclusie

De kosten van een bv oprichten vallen gelukkig mee. Het is daarom ook geen wonder dat er in Nederland tienduizenden bv’s zijn opgericht. De goedkope kosten om een bv op te richten kunnen verraderlijk zijn voor een startende ondernemer, want een bv die niet goed de administratie op orde heeft kan enorme uitgaven hebben.

Blijf up-to-date over de besloten vennootschap en andere interessante informatie over ondernemingsrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over ondernemingsrecht in de gaten!

 

Voordat we beginnen over hoe duur het is om een bv op te richten, is het wel zo handig om eerst te behandelen wat ervoor nodig is om een bv op te zetten. Een bv zal net als elk ander bedrijf moeten worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De bv krijgt dan een eigen naam, KvK nummer, statuten en meer. De bv is nog niet opgericht na inschrijving bij de KvK. Hiervoor moet je naar een notaris. De notaris zal dan tegen betaling de bv oprichten. De notaris neemt bij de oprichtingsakte ook de statuten van het bedrijf op.

Voordat je wettelijk gezien een bv mag oprichten moet je een startkapitaal inbrengen. De bv heeft ook een bestuur nodig en toezichthouders voor meerdere verschillende gebieden. Wanneer gekozen wordt voor een constructie waarbij de toezichthouders eveneens lid zijn van het bestuur is er sprake van een `one-tier board´.

Zodra je het bestuur hebt samengesteld, de oprichtingsakte van de notaris hebt, het startkapitaal verzameld hebt en je de inschrijving bij de KvK hebt afgerond ben je klaar. De bv is nu volledig opgericht, en is klaar om aan het rechtsverkeer deel te nemen.

De kosten voor het oprichten van een bv

Nu we behandeld hebben wat nodig is om een bv op te richten, kunnen we kijken naar een projectie van de kosten van een bv. Hierbij kunnen we kijken naar veel verschillende kosten, maar in dit hoofdstuk zullen we alleen kijken naar de kosten voor de oprichting.

De kosten voor inschrijving bij de KvK zijn vastgesteld op 75 euro. De kosten voor de notaris verschillen per kantoor. Volgens de KvK mag er uitgegaan worden van een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. Het startkapitaal voor een bv is aanzienlijk lager dan voor een nv. Een nv vereist 45.000 euro als startkapitaal, terwijl voor de bv sinds 2012 slechts 1 eurocent nodig is. De totale kosten om een bv op te richten zullen uitkomen tussen de 575 en 1075 euro, afhankelijk van de precieze tarieven die de notaris hanteert.

Vaak terugkomende kosten

Naast de oprichtingskosten van de bv, zijn er nog wettelijke vaste lasten die voldaan moeten worden. Dit is meestal een vast bedrag dat ongeacht het inkomen van de bv betaald dient te worden. Het benoemen van deze vaste lasten vinden wij zeer belangrijk, aangezien het zeer nadelig kan zijn bij het oprichten van een bv om hier geen rekening mee te houden.

Een van de grootste uitgaven voor een kleine bv is het gebruikelijk loon voor de directeur-grootaandeelhouder (dga). Dit is een bestuurder die minimaal 5% van de aandelen bezit. De wet verplicht de bv om de dga een wettelijk vastgesteld loon te betalen om zo fraude te voorkomen. In 2023 is dit vastgesteld op minimaal 51.000 euro per dga. Vaak is dit voor een kleine bv niet haalbaar. Gelukkig kan je daarom via een vaststellingsovereenkomst een afwijkende constructie met de belastingdienst regelen. Je kan zo tijdelijk het gebruikelijk loon verlagen totdat de bv dit loon kan betalen.

Naast het loon voor het bestuur moet ook rekening gehouden worden met de kosten voor de verzekeringen. Dit zijn de werknemersverzekeringen, de ziektewet-verzekering en de werkloosheidswet-verzekeringen. In principe is het verplicht voor een bv om deze verzekeringen af te sluiten. Als je meer wilt weten over deze verzekeringen kan je de website van de KvK raadplegen.

De BTW over verkochte diensten en producten dient afgedragen te worden aan de belastingdienst. Dit hoeft niet als je aanspraak kan maken op de kleineondernemersregeling. Wanneer een bv niet zelf de administratie uitvoert moet deze een administratiekantoor betalen. Dit is vooral belangrijk voor de jaaropgaves. Ten laatste wordt ieder jaar vennootschapsbelasting betaald over de behaalde winst in het gegeven jaar.

Conclusie

De kosten van een bv oprichten vallen gelukkig mee. Het is daarom ook geen wonder dat er in Nederland tienduizenden bv’s zijn opgericht. De goedkope kosten om een bv op te richten kunnen verraderlijk zijn voor een startende ondernemer, want een bv die niet goed de administratie op orde heeft kan enorme uitgaven hebben.

Blijf up-to-date over de besloten vennootschap en andere interessante informatie over ondernemingsrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over ondernemingsrecht in de gaten!

 

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.