Het kan altijd voorkomen dat je ontevreden bent met een bepaalde service of een product dat je hebt ontvangen. De Consumentenbond is dan ook in het leven geroepen om consumenten zoals jou en mij te beschermen. In een perfecte wereld zou zo een bescherming natuurlijk niet nodig zijn, maar helaas blijft het voorkomen dat er geschillen zijn die niet opgelost kunnen worden zonder hulp.

Hoe dien je nou precies een klacht in bij de Consumentenbond en wanneer mag dat?

De Consumentenbond is een grote organisatie die veel diensten aanbiedt:

  • Verzekeringen vergelijken;
  • collectieven opstarten;
  • hulp met energie;
  • juridisch advies;
  • hulp met hypotheken;
  • hulp bij geldzaken; en
  • schadeclaims bij vliegtuigmaatschappijen.

Daarnaast testen ze ook honderden producten zodat jij altijd weet wat je te wachten staat bij de koop van een product. Maar wat nou als je een klacht wilt indienen? Hoe doe je dat?

Klachten bij de Consumentenbond

Met behulp van de Consumentenbond kan je op verschillende manieren een klacht indienen. Laten we alle methodes eens bekijken:
Klachtenkompas
Voor klachten heeft de Consumentenbond een speciaal programma opgezet, namelijk het klachtenkompas. Via deze website kan je gemakkelijk je klacht indienen. Dit is geheel gratis, ook als je geen lid bent van de Consumentenbond.

Het klachtenkompas is opgezet door de Consumentenbond en helpt consumenten om een klacht in te dienen bij een bedrijf. Het voordeel van het klachtenkompas is dat bedrijven dit vaak serieuzer nemen dan wanneer je de klacht via de mail naar het bedrijf zelf stuurt.

Klachtenkompas

Voor klachten heeft de Consumentenbond een speciaal programma opgezet, namelijk het klachtenkompas. Via deze website kan je gemakkelijk je klacht indienen. Dit is geheel gratis, ook als je geen lid bent van de Consumentenbond.

Het klachtenkompas is opgezet door de Consumentenbond en helpt consumenten om een klacht in te dienen bij een bedrijf. Het voordeel van het klachtenkompas is dat bedrijven dit vaak serieuzer nemen dan wanneer je de klacht via de mail naar het bedrijf zelf stuurt.

Hoe werkt het klachtenkompas?

Je begint met het plaatsen van je klacht over een bedrijf. Je kan dit doen via het klachtenkompas door te klikken op ‘Kies bedrijf’ of door hier te klikken.
Als je het bedrijf hebt gekozen kan je verder gaan. Je kan nu een aantal velden invullen met informatie:

  • Wat is je klacht. Vul hier in wat je klacht is en wat het probleem precies is.
  • Beschrijf je klacht in 1 zin. Dit is als het waren een onderwerpregel zodat mensen en het bedrijf snel zien waar de klacht over gaat.
  • Selecteer het onderwerp. Waar gaat je klacht precies over? Kies uit één van de opties.
  • Hoe wil je geholpen worden door het bedrijf. Vul hier in wat jouw wensen zijn en hoe jij hoopt dat het bedrijf jou zal helpen met het probleem.
  • Aanvullende informatie. Vul hier extra informatie in zoals een ordernummer bijvoorbeeld.
  • Bewijsmateriaal. Mocht je nog extra bewijs hebben kan je hier een foto van maken en het bijvoegen.

Klachten kunnen altijd door iedereen bekeken worden op de website van Consumentenbond. Je klacht is dus openbaar. Als laatste maak je een account aan op de website van de Consumentenbond en dan kan je de klacht indienen.

Juridische brief of e-mail

Mocht je het klachtenkompas niet nuttig vinden dan kan je met behulp van de Consumentenbond ook een juridische brief of een e-mail opstellen. Deze mail of brief zal dan naar het desbetreffende bedrijf worden gestuurd.

Om hier gebruik van te maken moet je lid zijn van de Consumentenbond (vanaf €7,50 per maand).

Bellen met een juridische expert

Mocht je extra hulp nodig hebben kan je ook bellen met een juridische expert die jou adviseert over je positie en wat je opties zijn met betrekking tot je klacht. Zij kunnen je adviseren of het klachtenkompas voldoende is of dat een brief misschien nuttiger is bijvoorbeeld.

Om hier gebruik van te maken moet je lid zijn van de Consumentenbond (vanaf €7,50 per maand).

Laat de Consumentenbond bemiddelen

Als laatste kan je de Consumentenbond laten bemiddelen. Een juridisch expert zal namens jou contact opnemen met het bedrijf en het hele proces regelen zodat jij zelf bijna niks hoeft te doen.

Deze optie is echter wel het laatste redmiddel. Probeer het eerst via het klachtenkompas of neem contact op met de juridische experts van de Consumentenbond voor tips en advies.

Bemiddeling kost €200 of €180 als je lid bent (betaling via iDEAL)

Alles over consumentenkoop bij Juristenblog.nl!

Heb jij nog meer vragen of wil je simpelweg nog meer weten over consumentenkoop? Lees dan snel op Juristenblog.nl voor alle informatie omtrent consumentenkoop!

Het kan altijd voorkomen dat je ontevreden bent met een bepaalde service of een product dat je hebt ontvangen. De Consumentenbond is dan ook in het leven geroepen om consumenten zoals jou en mij te beschermen. In een perfecte wereld zou zo een bescherming natuurlijk niet nodig zijn, maar helaas blijft het voorkomen dat er geschillen zijn die niet opgelost kunnen worden zonder hulp.

Hoe dien je nou precies een klacht in bij de Consumentenbond en wanneer mag dat?

De Consumentenbond is een grote organisatie die veel diensten aanbiedt:

  • Verzekeringen vergelijken;
  • collectieven opstarten;
  • hulp met energie;
  • juridisch advies;
  • hulp met hypotheken;
  • hulp bij geldzaken; en
  • schadeclaims bij vliegtuigmaatschappijen.

Daarnaast testen ze ook honderden producten zodat jij altijd weet wat je te wachten staat bij de koop van een product. Maar wat nou als je een klacht wilt indienen? Hoe doe je dat?

Klachten bij de Consumentenbond

Met behulp van de Consumentenbond kan je op verschillende manieren een klacht indienen. Laten we alle methodes eens bekijken:
Klachtenkompas
Voor klachten heeft de Consumentenbond een speciaal programma opgezet, namelijk het klachtenkompas. Via deze website kan je gemakkelijk je klacht indienen. Dit is geheel gratis, ook als je geen lid bent van de Consumentenbond.

Het klachtenkompas is opgezet door de Consumentenbond en helpt consumenten om een klacht in te dienen bij een bedrijf. Het voordeel van het klachtenkompas is dat bedrijven dit vaak serieuzer nemen dan wanneer je de klacht via de mail naar het bedrijf zelf stuurt.

Klachtenkompas

Voor klachten heeft de Consumentenbond een speciaal programma opgezet, namelijk het klachtenkompas. Via deze website kan je gemakkelijk je klacht indienen. Dit is geheel gratis, ook als je geen lid bent van de Consumentenbond.

Het klachtenkompas is opgezet door de Consumentenbond en helpt consumenten om een klacht in te dienen bij een bedrijf. Het voordeel van het klachtenkompas is dat bedrijven dit vaak serieuzer nemen dan wanneer je de klacht via de mail naar het bedrijf zelf stuurt.

Hoe werkt het klachtenkompas?

Je begint met het plaatsen van je klacht over een bedrijf. Je kan dit doen via het klachtenkompas door te klikken op ‘Kies bedrijf’ of door hier te klikken.
Als je het bedrijf hebt gekozen kan je verder gaan. Je kan nu een aantal velden invullen met informatie:

  • Wat is je klacht. Vul hier in wat je klacht is en wat het probleem precies is.
  • Beschrijf je klacht in 1 zin. Dit is als het waren een onderwerpregel zodat mensen en het bedrijf snel zien waar de klacht over gaat.
  • Selecteer het onderwerp. Waar gaat je klacht precies over? Kies uit één van de opties.
  • Hoe wil je geholpen worden door het bedrijf. Vul hier in wat jouw wensen zijn en hoe jij hoopt dat het bedrijf jou zal helpen met het probleem.
  • Aanvullende informatie. Vul hier extra informatie in zoals een ordernummer bijvoorbeeld.
  • Bewijsmateriaal. Mocht je nog extra bewijs hebben kan je hier een foto van maken en het bijvoegen.

Klachten kunnen altijd door iedereen bekeken worden op de website van Consumentenbond. Je klacht is dus openbaar. Als laatste maak je een account aan op de website van de Consumentenbond en dan kan je de klacht indienen.

Juridische brief of e-mail

Mocht je het klachtenkompas niet nuttig vinden dan kan je met behulp van de Consumentenbond ook een juridische brief of een e-mail opstellen. Deze mail of brief zal dan naar het desbetreffende bedrijf worden gestuurd.

Om hier gebruik van te maken moet je lid zijn van de Consumentenbond (vanaf €7,50 per maand).

Bellen met een juridische expert

Mocht je extra hulp nodig hebben kan je ook bellen met een juridische expert die jou adviseert over je positie en wat je opties zijn met betrekking tot je klacht. Zij kunnen je adviseren of het klachtenkompas voldoende is of dat een brief misschien nuttiger is bijvoorbeeld.

Om hier gebruik van te maken moet je lid zijn van de Consumentenbond (vanaf €7,50 per maand).

Laat de Consumentenbond bemiddelen

Als laatste kan je de Consumentenbond laten bemiddelen. Een juridisch expert zal namens jou contact opnemen met het bedrijf en het hele proces regelen zodat jij zelf bijna niks hoeft te doen.

Deze optie is echter wel het laatste redmiddel. Probeer het eerst via het klachtenkompas of neem contact op met de juridische experts van de Consumentenbond voor tips en advies.

Bemiddeling kost €200 of €180 als je lid bent (betaling via iDEAL)

Alles over consumentenkoop bij Juristenblog.nl!

Heb jij nog meer vragen of wil je simpelweg nog meer weten over consumentenkoop? Lees dan snel op Juristenblog.nl voor alle informatie omtrent consumentenkoop!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.