Niet alle gebreken aan tweedehands auto’s vallen onder de wettelijk bepaalde garantie. Je hebt alleen garantie op gebreken die je redelijkerwijs niet hoefde te verwachten op basis van de overeenkomst. Gevaarlijke gebreken vallen altijd onder de wettelijke garantie, evenals gebreken die voorkomen dat je de auto kunt gebruiken voor het beoogde doel. In andere gevallen hangt het af van verschillende factoren, zoals de kilometerstand, het bouwjaar, de onderhoudsgeschiedenis, de afspraken die je met de verkoper hebt gemaakt en de prijs die je voor de auto hebt betaald.
Ik heb geen vertrouwen meer in de verkoper dus ik wil hem eigenlijk niet in de gelegenheid stellen om de auto kosteloos te herstellen.
Het is begrijpelijk dat je geen vertrouwen meer hebt in de verkoper. Echter, zelfs in dit geval moet je de verkoper de mogelijkheid bieden om de gebreken kosteloos te herstellen. Als je dit niet doet, kun je geen vergoeding vragen voor de kosten van reparatie door een derde partij en kun je de koopovereenkomst niet ontbinden. Pas wanneer de verkoper weigert om kosteloos te herstellen of niet binnen een redelijke termijn en zonder aanzienlijke hinder voor jou voor kosteloos herstel zorgt, kun je aanspraak maken op vergoeding van de reparatiekosten door een derde partij of de koopovereenkomst ontbinden.
Soms denken mensen dat ze geen recht op garantie hebben als ze korting kregen op hun auto. Dit is echter niet waar. De wettelijke garantie is van toepassing ongeacht of je korting hebt gekregen op de auto. Het recht op wettelijke garantie kan niet worden uitgesloten.
Moet ik de auto naar de verkoper brengen of moet hij de auto ophalen?
Als er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt en je kunt niet meer met de auto rijden, dan moet de verkoper de auto bij jou ophalen. Wanneer je nog wel met de auto kunt rijden, moet je de auto naar de verkoper brengen. In het geval dat je niet meer met de auto kunt rijden en de verkoper weigert om de auto bij jou op te halen, kun je ervoor kiezen om de koopovereenkomst te ontbinden of de gebreken elders te laten herstellen. De kosten hiervan kun je dan op de verkoper verhalen. In dit geval is het belangrijk dat je bewijs hebt van het feit dat er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt en dat de verkoper heeft geweigerd om de auto bij jou op te halen.
Als de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor jou zorgt voor herstel, dan kun je ervoor kiezen om de koopovereenkomst te ontbinden of de gebreken elders te laten herstellen en de kosten hiervan op de verkoper te verhalen. Je moet de verkoper echter wel in gebreke hebben gesteld. In deze situatie is het verstandig om contact met ons op te nemen, zodat wij je kunnen adviseren over de beste stappen die je kunt nemen.
Ik heb de gebreken aan mijn auto laten herstellen zonder eerst de verkoper in gebreke te stellen. Kan ik deze kosten op de verkoper verhalen?
Nee, in principe is dit niet mogelijk. Om aanspraak te kunnen maken op vergoeding van de kosten van herstel door een derde partij, moet je de verkoper altijd eerst schriftelijk in gebreke stellen. Er kunnen uitzonderlijke gevallen zijn waarin een uitzondering mogelijk is, maar dit komt zelden voor.
Als de verkoper weigert om kosteloos te herstellen, kun je twee opties overwegen: 1) de koopovereenkomst ontbinden of 2) de gebreken door een derde partij laten herstellen en de kosten hiervan op de verkoper verhalen. We hebben ook standaardbrieven beschikbaar voor deze situaties.
Als de verkoper ook hierop niet reageert of weigert mee te werken aan ontbinding of vergoeding van kosten, kun je ervoor kiezen om professionele hulp in te schakelen of zelf een procedure starten bij de kantonrechter. Pas wanneer je een vonnis van de rechter hebt, kun je de verkoper dwingen om mee te werken aan ontbinding of om de kosten van herstel te vergoeden.
Blijf up-to-date over onrechtmatige daad en andere interessante informatie over aansprakelijkheidsrecht!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met aansprakelijkheidsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over aansprakelijkheidsrecht in de gaten!
Niet alle gebreken aan tweedehands auto’s vallen onder de wettelijk bepaalde garantie. Je hebt alleen garantie op gebreken die je redelijkerwijs niet hoefde te verwachten op basis van de overeenkomst. Gevaarlijke gebreken vallen altijd onder de wettelijke garantie, evenals gebreken die voorkomen dat je de auto kunt gebruiken voor het beoogde doel. In andere gevallen hangt het af van verschillende factoren, zoals de kilometerstand, het bouwjaar, de onderhoudsgeschiedenis, de afspraken die je met de verkoper hebt gemaakt en de prijs die je voor de auto hebt betaald.
Ik heb geen vertrouwen meer in de verkoper dus ik wil hem eigenlijk niet in de gelegenheid stellen om de auto kosteloos te herstellen.
Het is begrijpelijk dat je geen vertrouwen meer hebt in de verkoper. Echter, zelfs in dit geval moet je de verkoper de mogelijkheid bieden om de gebreken kosteloos te herstellen. Als je dit niet doet, kun je geen vergoeding vragen voor de kosten van reparatie door een derde partij en kun je de koopovereenkomst niet ontbinden. Pas wanneer de verkoper weigert om kosteloos te herstellen of niet binnen een redelijke termijn en zonder aanzienlijke hinder voor jou voor kosteloos herstel zorgt, kun je aanspraak maken op vergoeding van de reparatiekosten door een derde partij of de koopovereenkomst ontbinden.
Soms denken mensen dat ze geen recht op garantie hebben als ze korting kregen op hun auto. Dit is echter niet waar. De wettelijke garantie is van toepassing ongeacht of je korting hebt gekregen op de auto. Het recht op wettelijke garantie kan niet worden uitgesloten.
Moet ik de auto naar de verkoper brengen of moet hij de auto ophalen?
Als er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt en je kunt niet meer met de auto rijden, dan moet de verkoper de auto bij jou ophalen. Wanneer je nog wel met de auto kunt rijden, moet je de auto naar de verkoper brengen. In het geval dat je niet meer met de auto kunt rijden en de verkoper weigert om de auto bij jou op te halen, kun je ervoor kiezen om de koopovereenkomst te ontbinden of de gebreken elders te laten herstellen. De kosten hiervan kun je dan op de verkoper verhalen. In dit geval is het belangrijk dat je bewijs hebt van het feit dat er sprake is van een gebrek dat onder de wettelijke garantie valt en dat de verkoper heeft geweigerd om de auto bij jou op te halen.
Als de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor jou zorgt voor herstel, dan kun je ervoor kiezen om de koopovereenkomst te ontbinden of de gebreken elders te laten herstellen en de kosten hiervan op de verkoper te verhalen. Je moet de verkoper echter wel in gebreke hebben gesteld. In deze situatie is het verstandig om contact met ons op te nemen, zodat wij je kunnen adviseren over de beste stappen die je kunt nemen.
Ik heb de gebreken aan mijn auto laten herstellen zonder eerst de verkoper in gebreke te stellen. Kan ik deze kosten op de verkoper verhalen?
Nee, in principe is dit niet mogelijk. Om aanspraak te kunnen maken op vergoeding van de kosten van herstel door een derde partij, moet je de verkoper altijd eerst schriftelijk in gebreke stellen. Er kunnen uitzonderlijke gevallen zijn waarin een uitzondering mogelijk is, maar dit komt zelden voor.
Als de verkoper weigert om kosteloos te herstellen, kun je twee opties overwegen: 1) de koopovereenkomst ontbinden of 2) de gebreken door een derde partij laten herstellen en de kosten hiervan op de verkoper verhalen. We hebben ook standaardbrieven beschikbaar voor deze situaties.
Als de verkoper ook hierop niet reageert of weigert mee te werken aan ontbinding of vergoeding van kosten, kun je ervoor kiezen om professionele hulp in te schakelen of zelf een procedure starten bij de kantonrechter. Pas wanneer je een vonnis van de rechter hebt, kun je de verkoper dwingen om mee te werken aan ontbinding of om de kosten van herstel te vergoeden.
Blijf up-to-date over onrechtmatige daad en andere interessante informatie over aansprakelijkheidsrecht!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met aansprakelijkheidsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over aansprakelijkheidsrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.