Het is ondertussen al bijna anderhalve maand geleden dat de definitieve versie van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand is gepubliceerd. Dit betekent dat het vanaf 1 juli 2023 voor kansspelaanbieders niet meer mogelijk is ongerichte reclame te maken. Reclames op televisie, radio, in tijdschriften en in de buitenlucht zullen niet meer te zien zijn. Echter, zijn er enkele uitzonderingen op het niet mogen maken van reclame. Hoe aan deze uitzonderingen precies invulling gegeven zou worden was nog niet duidelijk, tot nu. De Kansspelautoriteit heeft namelijk een richtlijn gepubliceerd. In deze blog geven we je een update over het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand.
Kansspelautoriteit publiceert richtlijn
Zoals hierboven geschreven treedt het verbod ongerichte reclame voor online kansspelen op 1 juli a.s. in werking. Het verbod moet kwetsbare groepen, waaronder jongeren, beter beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. De Kansspelautoriteit houdt toezicht op de naleving van de nieuwe regels. Vanaf 1 juli 2023 zijn enkele vormen van reclame nog wel toegestaan. Zo geldt er nog geen verbod op sponsoring. De sponsoring van televisieprogramma’s en evenementen zal voor online gokbedrijven nog mogelijk blijven tot 1 juli 2024. Voor de sponsoring van sportclubs geldt een verbod vanaf 1 juli 2025. Reeds afgesloten contracten mogen tot die data aangehouden worden. Er mogen echter geen nieuwe overeenkomsten worden gesloten na 1 juli 2023. PEC Zwolle en Circus.nl die afgelopen maand nog een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, vallen dus nog niet onder het aanstaande verbod.
Een update over het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand
Hoewel het verbod in juli in werking treedt, gelden er uitzonderingen, mits er aan strenge voorwaarden wordt voldaan. Online kansspelaanbieders, en derden, mogen onder strikte, cumulatieve voorwaarden reclame maken via het internet en mediadiensten:
- Mensen moeten kunnen aangeven dat zij de reclame niet willen ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld bij de eerste toegang tot de website of accountregistratie;
- Er moet vooraf zoveel mogelijk voorkomen worden dat de reclameactiviteiten jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereiken;
- De vergunninghouder moet met de best mogelijke technieken aantonen dat reclame ten minste 95% personen heeft bereikt die 24 jaar of ouder waren. Dit geldt daarmee ook direct voor promotiesites van online casino’s, ook wel online casino affiliates genoemd. Zie hier een voorbeeld van een online casino affiliate.
In april was nog niet duidelijk hoe kansspelaanbieders dit verbod konden gaan inrichten, tot nu. De Kansspelautoriteit heeft namelijk in de richtlijn meer duidelijkheid gegeven. Online kansspelaanbieders mogen zelf kiezen op welke wijze zij aantonen dat hun online gokreclames voor minstens 95% terecht is gekomen bij mensen van 24 jaar en ouder. De aanbieder moet er te allen tijde voor zorgen dat haar reclame voor minimaal 95% terecht komt bij personen ouder dan 24 jaar. De vormgeving van deze controle is nog niet duidelijk. De Kansspelautoriteit zal hier op een later moment op terugkomen.
Maatregelen
De Kansspelautoriteit benadrukt in de brief nogmaals dat kansspelaanbieders, en dus ook affiliates, maatregelen moeten treffen zodat consumenten de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven van reclame. Daarnaast geldt er een inspanningsverplichting om maatregelen te treffen zodat kwetsbare groepen niet geconfronteerd worden met gokreclames op internet.
Wat betreft de 95%-regel geldt er een resultaatsverplichting. De gokbedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoen aan de regels. Hoe zij dit willen aantonen, staat de kansspelaanbieders vrij. Voor de eigen website van de kansspelaanbieder zal wel een uitzondering gelden. De online goksite zelf valt niet onder het reclameverbod. Kwetsbare groepen mogen echter geen bonussen zien. Dit zijn bijvoorbeeld jongvolwassen spelers.
Hybride aanbieders
Wanneer een kansspelaanbieder zowel online als landgebonden kansspelen aanbiedt, zoals Holland Casino, moeten reclame-uitingen alleen opgevat kunnen worden als reclame voor de fysieke (landgebonden) kansspelen. De reclame die is toegestaan mag geen sterke gelijkenis vertonen met de reclame voor online kansspelen of bij het publiek redelijkerwijs de indruk geven dat die activiteiten online kansspelen (mede) aanprijzen.
Toezicht vanuit de Kansspelautoriteit
Vanaf inwerkingtreding van het reclameverbod monitort de Kansspelautoriteit hoe de nieuwe reclameregels en verplichtingen voor kansspelaanbieders uitwerking krijgen in de praktijk. Mocht dat leiden tot een nadere invulling of verduidelijking van de regels, dan wordt de sector daarover tijdig geïnformeerd. Wanneer een aanbieder niet aan de gestelde resultaatsverplichting heeft voldaan, dan moet aangegeven worden waarom dat het geval is. Daarbij moeten een plan worden opgesteld om wel aan de gestelde eis te voldoen.
Blijf up-to-date over dit Besluit en andere interessante informatie over de kansspelmarkt!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met kansspelen te maken heeft. Vond je deze tekst interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over kansspelrecht in de gaten!
Het is ondertussen al bijna anderhalve maand geleden dat de definitieve versie van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand is gepubliceerd. Dit betekent dat het vanaf 1 juli 2023 voor kansspelaanbieders niet meer mogelijk is ongerichte reclame te maken. Reclames op televisie, radio, in tijdschriften en in de buitenlucht zullen niet meer te zien zijn. Echter, zijn er enkele uitzonderingen op het niet mogen maken van reclame. Hoe aan deze uitzonderingen precies invulling gegeven zou worden was nog niet duidelijk, tot nu. De Kansspelautoriteit heeft namelijk een richtlijn gepubliceerd. In deze blog geven we je een update over het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand.
Kansspelautoriteit publiceert richtlijn
Zoals hierboven geschreven treedt het verbod ongerichte reclame voor online kansspelen op 1 juli a.s. in werking. Het verbod moet kwetsbare groepen, waaronder jongeren, beter beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. De Kansspelautoriteit houdt toezicht op de naleving van de nieuwe regels. Vanaf 1 juli 2023 zijn enkele vormen van reclame nog wel toegestaan. Zo geldt er nog geen verbod op sponsoring. De sponsoring van televisieprogramma’s en evenementen zal voor online gokbedrijven nog mogelijk blijven tot 1 juli 2024. Voor de sponsoring van sportclubs geldt een verbod vanaf 1 juli 2025. Reeds afgesloten contracten mogen tot die data aangehouden worden. Er mogen echter geen nieuwe overeenkomsten worden gesloten na 1 juli 2023. PEC Zwolle en Circus.nl die afgelopen maand nog een samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, vallen dus nog niet onder het aanstaande verbod.
Een update over het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand
Hoewel het verbod in juli in werking treedt, gelden er uitzonderingen, mits er aan strenge voorwaarden wordt voldaan. Online kansspelaanbieders, en derden, mogen onder strikte, cumulatieve voorwaarden reclame maken via het internet en mediadiensten:
- Mensen moeten kunnen aangeven dat zij de reclame niet willen ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld bij de eerste toegang tot de website of accountregistratie;
- Er moet vooraf zoveel mogelijk voorkomen worden dat de reclameactiviteiten jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereiken;
- De vergunninghouder moet met de best mogelijke technieken aantonen dat reclame ten minste 95% personen heeft bereikt die 24 jaar of ouder waren. Dit geldt daarmee ook direct voor promotiesites van online casino’s, ook wel online casino affiliates genoemd. Zie hier een voorbeeld van een online casino affiliate.
In april was nog niet duidelijk hoe kansspelaanbieders dit verbod konden gaan inrichten, tot nu. De Kansspelautoriteit heeft namelijk in de richtlijn meer duidelijkheid gegeven. Online kansspelaanbieders mogen zelf kiezen op welke wijze zij aantonen dat hun online gokreclames voor minstens 95% terecht is gekomen bij mensen van 24 jaar en ouder. De aanbieder moet er te allen tijde voor zorgen dat haar reclame voor minimaal 95% terecht komt bij personen ouder dan 24 jaar. De vormgeving van deze controle is nog niet duidelijk. De Kansspelautoriteit zal hier op een later moment op terugkomen.
Maatregelen
De Kansspelautoriteit benadrukt in de brief nogmaals dat kansspelaanbieders, en dus ook affiliates, maatregelen moeten treffen zodat consumenten de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven van reclame. Daarnaast geldt er een inspanningsverplichting om maatregelen te treffen zodat kwetsbare groepen niet geconfronteerd worden met gokreclames op internet.
Wat betreft de 95%-regel geldt er een resultaatsverplichting. De gokbedrijven moeten kunnen aantonen dat zij voldoen aan de regels. Hoe zij dit willen aantonen, staat de kansspelaanbieders vrij. Voor de eigen website van de kansspelaanbieder zal wel een uitzondering gelden. De online goksite zelf valt niet onder het reclameverbod. Kwetsbare groepen mogen echter geen bonussen zien. Dit zijn bijvoorbeeld jongvolwassen spelers.
Hybride aanbieders
Wanneer een kansspelaanbieder zowel online als landgebonden kansspelen aanbiedt, zoals Holland Casino, moeten reclame-uitingen alleen opgevat kunnen worden als reclame voor de fysieke (landgebonden) kansspelen. De reclame die is toegestaan mag geen sterke gelijkenis vertonen met de reclame voor online kansspelen of bij het publiek redelijkerwijs de indruk geven dat die activiteiten online kansspelen (mede) aanprijzen.
Toezicht vanuit de Kansspelautoriteit
Vanaf inwerkingtreding van het reclameverbod monitort de Kansspelautoriteit hoe de nieuwe reclameregels en verplichtingen voor kansspelaanbieders uitwerking krijgen in de praktijk. Mocht dat leiden tot een nadere invulling of verduidelijking van de regels, dan wordt de sector daarover tijdig geïnformeerd. Wanneer een aanbieder niet aan de gestelde resultaatsverplichting heeft voldaan, dan moet aangegeven worden waarom dat het geval is. Daarbij moeten een plan worden opgesteld om wel aan de gestelde eis te voldoen.
Blijf up-to-date over dit Besluit en andere interessante informatie over de kansspelmarkt!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met kansspelen te maken heeft. Vond je deze tekst interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over kansspelrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.