De kogel is door de kerk: de definitieve versie van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand is gepubliceerd. Vanaf 1 juli 2023 gaat het verbod in waardoor het voor online kansspelaanbieders niet meer mogelijk is reclame te maken. Dit geldt voor reclames op televisie, radio, in kranten, tijdschriften, via algemeen toegankelijke communicatiemiddelen of openbare plaatsen zoals in een bushokje. Dit verbod moet ervoor zorgen dat de consumenten beter beschermd worden.
Er is vanaf dag één veel om te doen geweest: de reclames omtrent online kansspelen. Sinds de invoering van de Wet kansspelen op afstand in april 2021 zijn online kansspelen niet langer illegaal. Toen eenmaal de markt op 1 oktober 2021 open mocht, maakten de kansspelaanbieders hier maar al te graag gebruik van. Naar aanleiding van de reclames die door kansspelaanbieders werden gemaakt, kwam ook veel kritiek. Experts vreesden voor een grote stijging gokverslaafden. Naar aanleiding van de vele kritiek mogen aanbieders van risicovolle online kansspelen geen ongerichte reclame meer maken. Wat houdt het Besluit ongerichte reclame kansspelen in? En wat betekent dit voor de online kansspelaanbieders? In deze blog vertellen we je er alles over.
Kritiek op ongerichte reclame
Na de opening van de markt op 1 oktober 2021 begon het vele reclame maken vanuit casino’s. Vooral casino’s als TOTO, Holland Casino, BetCity en Kansino waren niet van de schermen weg te denken. De grote hoeveelheden reclames konden op grote kritiek rekenen. Vele verslavingsdeskundigen maakten zich grote zorgen om alle gokreclames. Gokverslaafden gaven aan hoe moeilijk het was om weerstand te bieden tegen hun verslaving, zodra ze gokreclames zagen langskomen.
In november 2021, amper een maand na de invoering van de Wet op de kansspelen, werd een motie ingediend in de Tweede Kamer (Motie Van Nispen) voor een verbod op ongerichte gokreclames. In de Tweede Kamer werd er veel aandacht gevraagd voor de negatieve effecten van de grote hoeveelheden ongerichte reclame. Zo werd in de motie aangegeven dat er sinds de opening van de markt er een grote toename is van het aantal uren wat mensen doorbrengen op websites van kansspelaanbieders. Een maand later, december 2021, kreeg de motie steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. Vanuit deze motie is het Besluit ongerichte reclame kansspelen naar voren gekomen, welke een wijziging is vanhet Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
Wat is ongerichte reclame?
Het is belangrijk om te begrijpen wat ongerichte reclame is, het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand draait er tenslotte om. Ongerichte reclame is reclame waar mensen niet actief naar hebben gezocht, maar wel tegenkomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je televisie aan het kijken bent en er een gokreclame langskomt of wanneer je aan het bladeren bent in een tijdschrift en je komt in het blad een advertentie tegen van een online kansspelaanbieder. Je hebt in deze gevallen niet actief gezocht naar reclame over online kansspelen, maar je komt ze wel tegen. Wanneer dat het geval is spreken wij van ongerichte reclame. De definitie van ongerichte reclame bleef lang onduidelijk, maar sinds de wijziging in het Besluit is deze verduidelijkt.
Wat verandert er door het Besluit ongerichte reclame op afstand?
Het is vanaf 1 juli 2023 dus afgelopen met het reclame maken voor online kansspelen op televisie, radio, in tijdschriften en in de buitenlucht. We spreken in dit artikel bewust over online kansspelen, landgebonden kansspelen mogen namelijk wel reclame blijven maken en zijn daarmee uitgezonderd van het Besluit. Vanaf 1 juli 2023 zul je dus geen ‘Koning TOTO’ meer op de buis voorbij zien komen. Betekent dit dat online kansspelaanbieders dan helemaal geen reclame meer mogen maken? Nee, er zijn enkele uitzonderingen als ze aan strenge voorwaarden voldoen. Online kansspelaanbieders, en derden, mogen onder strikte, cumulatieve voorwaarden reclame maken via het internet en mediadiensten:
- Mensen moeten kunnen aangeven dat zij de reclame niet willen ontvangen. Deze gelegenheid kan bijvoorbeeld worden gegeven bij de toegang tot de website of het registreren van een account;
- Er moet vooraf zoveel mogelijk voorkomen worden dat de reclameactiviteiten jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereiken;
- De vergunninghouder moet met de best mogelijke technieken aantonen dat reclame ten minste 95% personen heeft bereikt die 24 jaar of ouder waren.
Hoewel voor het Besluit ongerichte reclame kansspelen, ook geen reclame gemaakt mocht worden die gericht was op jongeren jonger dan 24 jaar of kwetsbare groepen, zijn er nu strengere eisen.
Onder ongerichte reclame valt ook sponsoring, wat betekent dat ook dit aan de banden wordt gelegd. Sponsoring van evenementen en programma’s zal vanaf 1 juli 2024 niet meer mogelijk zijn en met sponsoring van sportlocaties en sportclubs is het vanaf 1 juli 2025 gedaan. Deze overgangsperiode duurt langer, omdat sport voor de volksgezondheid van groot belang is en een verbod op sponsoring voor de sport grote financiële gevolgen heeft.
Wat betekent dit Besluit voor de toekomst?
Hoewel het voor online kansspelaanbieders mogelijk blijft om reclame te maken voor hun diensten, zijn de mogelijkheden erg beperkt. We zullen het in de gaten moeten houden hoe de kansspelaanbieders dit verbod gaan inrichten. Het verbod heeft daarbij gevolgen voor bedrijven die in de toekomst een vergunning willen aanvragen. Zij hebben namelijk beperkte mogelijkheden om hun merk onder de aandacht te brengen. Er wordt aangegeven dat die belangen niet zwaarder wegen dan de bescherming die het nieuwe Besluit aan de jongeren onder de 24 jaar en de kwetsbare groepen biedt.
Blijf up-to-date over dit Besluit en andere interessante informatie over de kansspelmarkt!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met kansspelen te maken heeft. Vond je deze tekst interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over kansspelrecht in de gaten!
De kogel is door de kerk: de definitieve versie van het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand is gepubliceerd. Vanaf 1 juli 2023 gaat het verbod in waardoor het voor online kansspelaanbieders niet meer mogelijk is reclame te maken. Dit geldt voor reclames op televisie, radio, in kranten, tijdschriften, via algemeen toegankelijke communicatiemiddelen of openbare plaatsen zoals in een bushokje. Dit verbod moet ervoor zorgen dat de consumenten beter beschermd worden.
Er is vanaf dag één veel om te doen geweest: de reclames omtrent online kansspelen. Sinds de invoering van de Wet kansspelen op afstand in april 2021 zijn online kansspelen niet langer illegaal. Toen eenmaal de markt op 1 oktober 2021 open mocht, maakten de kansspelaanbieders hier maar al te graag gebruik van. Naar aanleiding van de reclames die door kansspelaanbieders werden gemaakt, kwam ook veel kritiek. Experts vreesden voor een grote stijging gokverslaafden. Naar aanleiding van de vele kritiek mogen aanbieders van risicovolle online kansspelen geen ongerichte reclame meer maken. Wat houdt het Besluit ongerichte reclame kansspelen in? En wat betekent dit voor de online kansspelaanbieders? In deze blog vertellen we je er alles over.
Kritiek op ongerichte reclame
Na de opening van de markt op 1 oktober 2021 begon het vele reclame maken vanuit casino’s. Vooral casino’s als TOTO, Holland Casino, BetCity en Kansino waren niet van de schermen weg te denken. De grote hoeveelheden reclames konden op grote kritiek rekenen. Vele verslavingsdeskundigen maakten zich grote zorgen om alle gokreclames. Gokverslaafden gaven aan hoe moeilijk het was om weerstand te bieden tegen hun verslaving, zodra ze gokreclames zagen langskomen.
In november 2021, amper een maand na de invoering van de Wet op de kansspelen, werd een motie ingediend in de Tweede Kamer (Motie Van Nispen) voor een verbod op ongerichte gokreclames. In de Tweede Kamer werd er veel aandacht gevraagd voor de negatieve effecten van de grote hoeveelheden ongerichte reclame. Zo werd in de motie aangegeven dat er sinds de opening van de markt er een grote toename is van het aantal uren wat mensen doorbrengen op websites van kansspelaanbieders. Een maand later, december 2021, kreeg de motie steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. Vanuit deze motie is het Besluit ongerichte reclame kansspelen naar voren gekomen, welke een wijziging is vanhet Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
Wat is ongerichte reclame?
Het is belangrijk om te begrijpen wat ongerichte reclame is, het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand draait er tenslotte om. Ongerichte reclame is reclame waar mensen niet actief naar hebben gezocht, maar wel tegenkomen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je televisie aan het kijken bent en er een gokreclame langskomt of wanneer je aan het bladeren bent in een tijdschrift en je komt in het blad een advertentie tegen van een online kansspelaanbieder. Je hebt in deze gevallen niet actief gezocht naar reclame over online kansspelen, maar je komt ze wel tegen. Wanneer dat het geval is spreken wij van ongerichte reclame. De definitie van ongerichte reclame bleef lang onduidelijk, maar sinds de wijziging in het Besluit is deze verduidelijkt.
Wat verandert er door het Besluit ongerichte reclame op afstand?
Het is vanaf 1 juli 2023 dus afgelopen met het reclame maken voor online kansspelen op televisie, radio, in tijdschriften en in de buitenlucht. We spreken in dit artikel bewust over online kansspelen, landgebonden kansspelen mogen namelijk wel reclame blijven maken en zijn daarmee uitgezonderd van het Besluit. Vanaf 1 juli 2023 zul je dus geen ‘Koning TOTO’ meer op de buis voorbij zien komen. Betekent dit dat online kansspelaanbieders dan helemaal geen reclame meer mogen maken? Nee, er zijn enkele uitzonderingen als ze aan strenge voorwaarden voldoen. Online kansspelaanbieders, en derden, mogen onder strikte, cumulatieve voorwaarden reclame maken via het internet en mediadiensten:
- Mensen moeten kunnen aangeven dat zij de reclame niet willen ontvangen. Deze gelegenheid kan bijvoorbeeld worden gegeven bij de toegang tot de website of het registreren van een account;
- Er moet vooraf zoveel mogelijk voorkomen worden dat de reclameactiviteiten jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereiken;
- De vergunninghouder moet met de best mogelijke technieken aantonen dat reclame ten minste 95% personen heeft bereikt die 24 jaar of ouder waren.
Hoewel voor het Besluit ongerichte reclame kansspelen, ook geen reclame gemaakt mocht worden die gericht was op jongeren jonger dan 24 jaar of kwetsbare groepen, zijn er nu strengere eisen.
Onder ongerichte reclame valt ook sponsoring, wat betekent dat ook dit aan de banden wordt gelegd. Sponsoring van evenementen en programma’s zal vanaf 1 juli 2024 niet meer mogelijk zijn en met sponsoring van sportlocaties en sportclubs is het vanaf 1 juli 2025 gedaan. Deze overgangsperiode duurt langer, omdat sport voor de volksgezondheid van groot belang is en een verbod op sponsoring voor de sport grote financiële gevolgen heeft.
Wat betekent dit Besluit voor de toekomst?
Hoewel het voor online kansspelaanbieders mogelijk blijft om reclame te maken voor hun diensten, zijn de mogelijkheden erg beperkt. We zullen het in de gaten moeten houden hoe de kansspelaanbieders dit verbod gaan inrichten. Het verbod heeft daarbij gevolgen voor bedrijven die in de toekomst een vergunning willen aanvragen. Zij hebben namelijk beperkte mogelijkheden om hun merk onder de aandacht te brengen. Er wordt aangegeven dat die belangen niet zwaarder wegen dan de bescherming die het nieuwe Besluit aan de jongeren onder de 24 jaar en de kwetsbare groepen biedt.
Blijf up-to-date over dit Besluit en andere interessante informatie over de kansspelmarkt!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met kansspelen te maken heeft. Vond je deze tekst interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over kansspelrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.