De juridische wereld ondergaat een belangrijke transformatie met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), en advocaten omarmen deze verandering ondanks hun traditionele weerstand tegen technologie. Door gebruik te maken van AI-oplossingen krijgen advocatenkantoren de kans om efficiënter en nauwkeuriger te worden in hun dagelijkse werkzaamheden op het gebied van analyse, onderzoek, naleving en meer. Maar met al deze nieuwe technologie worden er ook zorgen geuit, want kan AI uw advocaat vervangen?

Wat is AI?

AI is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen – zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit. AI maakt het voor technische systemen mogelijk om hun omgeving waar te nemen, om te gaan met deze waarnemingen en problemen op te lossen om een specifiek doel te bereiken. De computer ontvangt data – reeds voorbereid en verzameld via eigen sensoren, zoals een camera – verwerkt deze en reageert erop.

AI-systemen zijn in staat om hun gedrag in zekere mate aan te passen, door het effect van vorige acties te analyseren en autonoom te werken.

AI staat al járen op je telefoon

AI vind je al lange tijd in alledaagse toepassingen. Apps op je telefoon zoals Apple Foto’s en Google Foto’s gebruiken AI om objecten in foto’s te herkennen. Ze koppelen automatisch labels als ‘fiets’ en ‘motor’ aan je foto’s. Zo vind je je afbeeldingen met zulke voertuigen snel terug.

De apps doen ook aan gezichtsherkenning. Als je bij 1 foto een naam opgeeft, zoekt de app zelf uit op welke foto’s die persoon nog meer staat.

Voordelen AI binnen de advocatuur

AI heeft verschillende voordelen binnen de advocatuur en heeft het potentieel om de juridische branche te veranderen. Zo kan door middel van het gebruik van AI de efficiënte binnen de advocatuur erg worden bevorderd, waardoor meer werk in minder tijd kan worden gedaan.  AI kan bijvoorbeeld tijdrovende taken automatiseren, zoals het analyseren van grote hoeveelheden juridische documenten, het voorbereiden van contracten, en het uitvoeren van juridisch onderzoek. AI kan dus helpen bij het uitvoeren van juridisch onderzoek, waarbij het snel relevante wetten, jurisprudentie en academische artikelen kan doorzoeken. Daarnaast kan AI ervoor zorgen dat het werk nauwkeuriger wordt en het risico op menselijke fouten lager wordt.

Doordat met AI werken efficienter is en daarmee tijd bespaart, gaat dit ook wat betekenen voor de kosten. Dit kan leiden tot een verlaging van de facturatie van de clienten, waardoor juridische diensten toegankelijker worden voor een breder publiek.

Menselijke vaardigheden zijn onvervangbaar

Het is belangrijk om op te merken dat AI niet in staat is om menselijke vaardigheden volledig te vervangen. AI kan bijvoorbeeld niet onderhandelen, empathie tonen, of creatieve oplossingen bedenken zoals een mens dat kan. Daarom moeten we AI zien als een hulpmiddel, niet als een vervanging.

Uiteindelijk gaat AI geen advocaten vervangen, maar gaan advocaten die geen AI gebruiken vervangen worden door advocaten die wel AI gebruiken. Omdat ze hun diensten sneller, efficiënter en daardoor soms ook goedkoper kunnen aanbieden. Dus in plaats van angstig te zijn voor deze technologische vooruitgang, dienen we AI te omarmen als een bondgenoot. Door AI aan te passen aan onze behoeften en het te gebruiken als een hulpmiddel, kunnen we de manier waarop we werken naar een hoger niveau tillen.

Gaat AI advocaten vervangen?

Gaat het dan eindelijk gebeuren? Zullen de advocaten binnenkort zonder werk zitten? Er valt zeker iets te zeggen voor minder advocaten in de toekomst door het gebruik van AI. Maar er is ook iets tegen in te brengen.

Er zijn nog heel wat onopgeloste problemen met AI, zoals vertrouwelijkheid en veiligheidsproblemen wanneer bijvoorbeeld ChatGPT de informatie die je het geeft opslaat en in andere contexten gebruikt. De robots hebben ook de neiging om onzin uit te kramen. Ze zijn onbetrouwbaar en onze geschiedenis met zelfrijdende auto’s laat zien dat we een zeer lage foutmarge van machines toestaan.

Dan is er nog de kwestie van aansprakelijkheid. Wie is er verantwoordelijk als de robo-advocaat desastreus advies geeft? Als je een juridische dienst koopt, koop je ook een verzekering. Je wilt de garantie dat iemand verantwoordelijk is voor het advies dat hij geeft.

In werkelijkheid kan de opkomst van kunstmatige intelligentie een goudmijn worden voor advocaten: al die nieuwe aansprakelijkheidskwesties, onopgeloste auteursrechtzaken en ingewikkelde compliance-regimes.

Blijf up-to-date over privacyrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het privacyrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het privacyrecht in de gaten!

De juridische wereld ondergaat een belangrijke transformatie met de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), en advocaten omarmen deze verandering ondanks hun traditionele weerstand tegen technologie. Door gebruik te maken van AI-oplossingen krijgen advocatenkantoren de kans om efficiënter en nauwkeuriger te worden in hun dagelijkse werkzaamheden op het gebied van analyse, onderzoek, naleving en meer. Maar met al deze nieuwe technologie worden er ook zorgen geuit, want kan AI uw advocaat vervangen?

Wat is AI?

AI is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen – zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit. AI maakt het voor technische systemen mogelijk om hun omgeving waar te nemen, om te gaan met deze waarnemingen en problemen op te lossen om een specifiek doel te bereiken. De computer ontvangt data – reeds voorbereid en verzameld via eigen sensoren, zoals een camera – verwerkt deze en reageert erop.

AI-systemen zijn in staat om hun gedrag in zekere mate aan te passen, door het effect van vorige acties te analyseren en autonoom te werken.

AI staat al járen op je telefoon

AI vind je al lange tijd in alledaagse toepassingen. Apps op je telefoon zoals Apple Foto’s en Google Foto’s gebruiken AI om objecten in foto’s te herkennen. Ze koppelen automatisch labels als ‘fiets’ en ‘motor’ aan je foto’s. Zo vind je je afbeeldingen met zulke voertuigen snel terug.

De apps doen ook aan gezichtsherkenning. Als je bij 1 foto een naam opgeeft, zoekt de app zelf uit op welke foto’s die persoon nog meer staat.

Voordelen AI binnen de advocatuur

AI heeft verschillende voordelen binnen de advocatuur en heeft het potentieel om de juridische branche te veranderen. Zo kan door middel van het gebruik van AI de efficiënte binnen de advocatuur erg worden bevorderd, waardoor meer werk in minder tijd kan worden gedaan.  AI kan bijvoorbeeld tijdrovende taken automatiseren, zoals het analyseren van grote hoeveelheden juridische documenten, het voorbereiden van contracten, en het uitvoeren van juridisch onderzoek. AI kan dus helpen bij het uitvoeren van juridisch onderzoek, waarbij het snel relevante wetten, jurisprudentie en academische artikelen kan doorzoeken. Daarnaast kan AI ervoor zorgen dat het werk nauwkeuriger wordt en het risico op menselijke fouten lager wordt.

Doordat met AI werken efficienter is en daarmee tijd bespaart, gaat dit ook wat betekenen voor de kosten. Dit kan leiden tot een verlaging van de facturatie van de clienten, waardoor juridische diensten toegankelijker worden voor een breder publiek.

Menselijke vaardigheden zijn onvervangbaar

Het is belangrijk om op te merken dat AI niet in staat is om menselijke vaardigheden volledig te vervangen. AI kan bijvoorbeeld niet onderhandelen, empathie tonen, of creatieve oplossingen bedenken zoals een mens dat kan. Daarom moeten we AI zien als een hulpmiddel, niet als een vervanging.

Uiteindelijk gaat AI geen advocaten vervangen, maar gaan advocaten die geen AI gebruiken vervangen worden door advocaten die wel AI gebruiken. Omdat ze hun diensten sneller, efficiënter en daardoor soms ook goedkoper kunnen aanbieden. Dus in plaats van angstig te zijn voor deze technologische vooruitgang, dienen we AI te omarmen als een bondgenoot. Door AI aan te passen aan onze behoeften en het te gebruiken als een hulpmiddel, kunnen we de manier waarop we werken naar een hoger niveau tillen.

Gaat AI advocaten vervangen?

Gaat het dan eindelijk gebeuren? Zullen de advocaten binnenkort zonder werk zitten? Er valt zeker iets te zeggen voor minder advocaten in de toekomst door het gebruik van AI. Maar er is ook iets tegen in te brengen.

Er zijn nog heel wat onopgeloste problemen met AI, zoals vertrouwelijkheid en veiligheidsproblemen wanneer bijvoorbeeld ChatGPT de informatie die je het geeft opslaat en in andere contexten gebruikt. De robots hebben ook de neiging om onzin uit te kramen. Ze zijn onbetrouwbaar en onze geschiedenis met zelfrijdende auto’s laat zien dat we een zeer lage foutmarge van machines toestaan.

Dan is er nog de kwestie van aansprakelijkheid. Wie is er verantwoordelijk als de robo-advocaat desastreus advies geeft? Als je een juridische dienst koopt, koop je ook een verzekering. Je wilt de garantie dat iemand verantwoordelijk is voor het advies dat hij geeft.

In werkelijkheid kan de opkomst van kunstmatige intelligentie een goudmijn worden voor advocaten: al die nieuwe aansprakelijkheidskwesties, onopgeloste auteursrechtzaken en ingewikkelde compliance-regimes.

Blijf up-to-date over privacyrecht en andere interessante informatie!

Bij Juristenblog.nl proberen we je zo adequaat mogelijk te informeren over veel aspecten van het privacyrecht. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over het privacyrecht in de gaten!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.