Om een besloten vennootschap (bv) op te richten komt een hoop kijken. Zo moet jij je inschrijven bij de KVK, langs de notaris, een bankrekening aanvragen en een oprichtingsakte regelen. Daarnaast komen ook een hoop kosten bij kijken. In dit artikel kom je meer te lezen wat een bv is en hoeveel het kost om een bv op te richten.

Een bv opzetten

Voordat we meer kunnen vertellen over hoeveel het kost om een bv op te richten, is het wel zo handig om eerst te weten wat je allemaal moet doen om een BV op te zetten. Een BV zal net als elk ander bedrijf moeten worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De BV krijgt dan een eigen naam, KvK nummer, statuten en meer. De BV is niet opgericht wanneer je deze inschrijft bij de KvK. Hiervoor zal je naar een notaris moeten. De notaris zal dan tegen betaling de BV oprichten. De notaris zal bij de oprichtingsakte ook de statuten van het bedrijf opnemen.

Je zal ook een startkapitaal moeten inbrengen voordat je wettelijk gezien een BV mag oprichten. De BV heeft ook een bestuur nodig en in bepaalde gevallen toezichthouders. Wanneer ervoor gekozen wordt dat de toezichthouders in het bestuur zitten wordt dit een one-tier board genoemd.

Zodra je het bestuur hebt samengesteld, de oprichtingsakte van de notaris hebt, het startkapitaal verzameld en de inschrijving bij de KvK hebt afgerond ben je klaar. De BV kan nu het rechtsverkeer in.

De kosten om een BV op te richten

Nu bekend is wat nodig is om een BV op te richten kunnen we kijken naar het kostenplaatje van een BV. Hierbij kunnen we kijken naar veel verschillende kosten, maar in dit hoofdstuk kijken we alleen naar de kosten van het oprichten van een BV.

De inschrijving bij de KvK is vastgesteld op 75 euro. De kosten voor de notaris verschilt per kantoor, echter kan volgens de KvK uitgegaan worden van een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. Het startkapitaal voor een BV is aanzienlijk lager dan voor een NV. Een NV moet 45000 euro hebben als startkapitaal, terwijl de BV sinds 2012 slechts 1 eurocent hoeft te hebben. De totale kosten om een BV op te richten zal uitkomen tussen de 575 euro en 1075 euro, afhankelijk van de tarieven van de notaris.

Vaak terugkerende kosten

Naast de oprichtingskosten van een BV zijn er ook wettelijke vaste lasten voor een BV. Deze zijn vaak een vast bedrag dat ongeacht het inkomen van de BV betaald moet worden. Om deze reden vinden wij het ook belangrijk om deze kostenposten te noemen.

Een van de grootste uitgaven voor een kleine BV is het gebruikelijk loon voor de directeur-grootaandeelhouder (dga). Dit is een bestuurder die tenminste 5% van de aandelen in bezit heeft. De wet verplicht de BV om de dga een gebruikelijk loon te betalen om zo fraude te voorkomen. In 2023 is dit vastgesteld op tenminste 51000 euro per dga. Dit is vaak te veel voor een kleine BV om te betalen. Gelukkig kan je daarom met een vaststellingsovereenkomst ook afspraken met de belastingdienst maken. Je kan zo tijdelijk het gebruikelijk loon verlagen totdat de BV dit loon kan betalen.

Naast het loon voor het bestuur moet ook rekening gehouden worden met de verzekeringen. Dit zijn de werknemersverzekeringen, de ziektewet verzekering en de werkloosheidswet verzekeringen. In veel gevallen ben je verplicht om deze verzekeringen af te sluiten. Als je meer wilt weten over deze verzekeringen kan je de website van de KvK raadplegen.

De BTW over verkochte diensten en producten dient afgedragen te worden aan de belastingdienst. Dit hoeft niet als je aanspraak kan maken op de kleineondernemersregeling. Wanneer een BV niet zelf de administratie uitvoert moet deze een administratiekantoor betalen, dit is vooral belangrijk voor de jaaropgaves. Ten laatste wordt ieder jaar vennootschapsbelasting betaald over de behaalde winst in het gegeven jaar.

Conclusie

De kosten van een BV oprichten vallen gelukkig mee. Het is daarom ook geen wonder dat er in Nederland tienduizenden Bv’s zijn opgericht. De goedkope kosten om een BV op te richten kunnen verraderlijk zijn voor een startende ondernemer, want een BV die niet goed de administratie op orde heeft kan enorme uitgaven hebben.

Blijf up-to-date over de besloten vennootschap en andere interessante informatie over ondernemingsrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over ondernemingsrecht in de gaten!

Om een besloten vennootschap (bv) op te richten komt een hoop kijken. Zo moet jij je inschrijven bij de KVK, langs de notaris, een bankrekening aanvragen en een oprichtingsakte regelen. Daarnaast komen ook een hoop kosten bij kijken. In dit artikel kom je meer te lezen wat een bv is en hoeveel het kost om een bv op te richten.

Een bv opzetten

Voordat we meer kunnen vertellen over hoeveel het kost om een bv op te richten, is het wel zo handig om eerst te weten wat je allemaal moet doen om een BV op te zetten. Een BV zal net als elk ander bedrijf moeten worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De BV krijgt dan een eigen naam, KvK nummer, statuten en meer. De BV is niet opgericht wanneer je deze inschrijft bij de KvK. Hiervoor zal je naar een notaris moeten. De notaris zal dan tegen betaling de BV oprichten. De notaris zal bij de oprichtingsakte ook de statuten van het bedrijf opnemen.

Je zal ook een startkapitaal moeten inbrengen voordat je wettelijk gezien een BV mag oprichten. De BV heeft ook een bestuur nodig en in bepaalde gevallen toezichthouders. Wanneer ervoor gekozen wordt dat de toezichthouders in het bestuur zitten wordt dit een one-tier board genoemd.

Zodra je het bestuur hebt samengesteld, de oprichtingsakte van de notaris hebt, het startkapitaal verzameld en de inschrijving bij de KvK hebt afgerond ben je klaar. De BV kan nu het rechtsverkeer in.

De kosten om een BV op te richten

Nu bekend is wat nodig is om een BV op te richten kunnen we kijken naar het kostenplaatje van een BV. Hierbij kunnen we kijken naar veel verschillende kosten, maar in dit hoofdstuk kijken we alleen naar de kosten van het oprichten van een BV.

De inschrijving bij de KvK is vastgesteld op 75 euro. De kosten voor de notaris verschilt per kantoor, echter kan volgens de KvK uitgegaan worden van een bedrag tussen de 500 en 1000 euro. Het startkapitaal voor een BV is aanzienlijk lager dan voor een NV. Een NV moet 45000 euro hebben als startkapitaal, terwijl de BV sinds 2012 slechts 1 eurocent hoeft te hebben. De totale kosten om een BV op te richten zal uitkomen tussen de 575 euro en 1075 euro, afhankelijk van de tarieven van de notaris.

Vaak terugkerende kosten

Naast de oprichtingskosten van een BV zijn er ook wettelijke vaste lasten voor een BV. Deze zijn vaak een vast bedrag dat ongeacht het inkomen van de BV betaald moet worden. Om deze reden vinden wij het ook belangrijk om deze kostenposten te noemen.

Een van de grootste uitgaven voor een kleine BV is het gebruikelijk loon voor de directeur-grootaandeelhouder (dga). Dit is een bestuurder die tenminste 5% van de aandelen in bezit heeft. De wet verplicht de BV om de dga een gebruikelijk loon te betalen om zo fraude te voorkomen. In 2023 is dit vastgesteld op tenminste 51000 euro per dga. Dit is vaak te veel voor een kleine BV om te betalen. Gelukkig kan je daarom met een vaststellingsovereenkomst ook afspraken met de belastingdienst maken. Je kan zo tijdelijk het gebruikelijk loon verlagen totdat de BV dit loon kan betalen.

Naast het loon voor het bestuur moet ook rekening gehouden worden met de verzekeringen. Dit zijn de werknemersverzekeringen, de ziektewet verzekering en de werkloosheidswet verzekeringen. In veel gevallen ben je verplicht om deze verzekeringen af te sluiten. Als je meer wilt weten over deze verzekeringen kan je de website van de KvK raadplegen.

De BTW over verkochte diensten en producten dient afgedragen te worden aan de belastingdienst. Dit hoeft niet als je aanspraak kan maken op de kleineondernemersregeling. Wanneer een BV niet zelf de administratie uitvoert moet deze een administratiekantoor betalen, dit is vooral belangrijk voor de jaaropgaves. Ten laatste wordt ieder jaar vennootschapsbelasting betaald over de behaalde winst in het gegeven jaar.

Conclusie

De kosten van een BV oprichten vallen gelukkig mee. Het is daarom ook geen wonder dat er in Nederland tienduizenden Bv’s zijn opgericht. De goedkope kosten om een BV op te richten kunnen verraderlijk zijn voor een startende ondernemer, want een BV die niet goed de administratie op orde heeft kan enorme uitgaven hebben.

Blijf up-to-date over de besloten vennootschap en andere interessante informatie over ondernemingsrecht!

Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met ondernemingsrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over ondernemingsrecht in de gaten!

Over Juristenblog.nl

Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.

Schrijf je in & Blijf op de hoogte

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.

We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.