Phishing is een praktijk waarmee mensen misleid worden met als doel om gevoelige gegevens te bemachtigen. Phishing gebeurt online en is een vorm van internetfraude. Derde partijen zetten e-mailtjes, telefoontjes en andere middelen in om jouw gevoelige gegevens te bemachtigen.
Waarom is phishing zo gevaarlijk?
Phishing wordt gezien als een groot gevaar voor personen en bedrijven, met goede reden. Partijen doen zich voor als een bekende van jou of jouw werkgever. Op deze manier proberen ze gevoelige gegevens te krijgen. Dit kan enorme gevolgen hebben, zoals identiteitsfraude of diefstal van geld van jouw bankrekening. Let daarom altijd goed op wat je deelt en dat je niet in phishing trapt.
Manieren waarop phishing plaatsvindt
Partijen proberen met meerdere vormen van phishing toegang te krijgen tot jouw gegevens. Om een beter beeld te krijgen van de problematiek van phishing staan hieronder enkele voorbeelden:
- een mailtje sturen waar een neplinkje of bijlage in staat;
- telefonisch contact opnemen om je over te halen om geld of gegevens te geven;
- een SMS sturen met een neplinkje of een bijlage;
- vaak is er een combinatie van de voorgaande middelen en dat de andere partij zich voordoet als een bekende, zoals een bedrijf waar je vaker iets koopt.
De middelen en methoden die partijen kunnen inzetten zijn talloos en gevarieerd. In plaats van slechts de middelen te kennen, is het goed om phishing gedrag zelf te herkennen. Denk je een slachtoffer te zijn geworden van phishing, of heb je poging tot phishing herkend? Maak hiervan een melding bij de rijksoverheid.
Hoe herken je phishing?
De beste manier om phishing tegen te gaan is door geïnformeerd te zijn. Als je weet hoe ze werken, kun je je ertegen wapenen. Hieronder staan 5 signalen die indicaties kunnen zijn dat de andere partij een phishing poging waagt:
- Als iets te goed is om waar te zijn, is dat zo
Als je een aanbod krijgt en het lijkt te goed om waar te zijn, dan kan dat phishing zijn. Het is onwaarschijnlijk dat je een telefoon, reis of groot geldbedrag hebt gewonnen zonder deel te nemen aan een competitie of weddenschap. Dit is zelfs verboden in veel landen, waaronder in Nederland. Druk daarom niet op een linkje, mailtje of een reclamestuk waarin gesteld wordt dat je al iets hebt gewonnen.
- Vreemde of ongebruikelijke afzenders
Sommige afzenders doen zich voor als een bekende of een autoriteit. Zo kan een afzender zich voordoen als de belastingdienst of een collega. Druk nooit op de linkjes in de mail en open nooit zomaar bijlagen. Controleer eerst of de afzender is wie deze stelt dat hij is. Een e-mailadres met willekeurige nummers, cijfers, woorden en spelfouten is een duidelijke indicatie dat er iets mis is. Controleer daarom het afzendadres, niet de naam, voordat je iets opent.
- Bijlagen, downloads en andere documenten
Mailtjes met bijlagen of linkjes en websites met download linkjes zijn een groot phishing risico. Deze downloads en bijlagen kunnen virussen en andere vormen van gevaarlijke software bevatten. Als je een mail ontvangt met een bijlage of een linkje, controleer eerst of de afzender wel is wie zij stellen dat ze zijn. Ook wanneer de andere partij zichzelf niet lijkt voor te doen als een ander, kan een bijlage alsnog gevaarlijk zijn. Let altijd op of de file type van de bijlage is wat je verwacht.
- Schrijfstijl
Veel phishing bevat spelfouten en zijn niet specifiek gericht aan jou. Zo wordt vaak een variant van deze opening gebruikt ‘’Geachte klant’’ of ‘’Beste collega’’. Als deze fouten en aanhef niet worden gebruikt is dat nog geen garantie dat het geen phishing is. Het is ook mogelijk dat de andere partij persoonsgegevens heeft bemachtigd en daarmee identiteitsfraude pleegt. Let daarom altijd ook op alle andere signalen.
- Urgentie
Een phishing poging probeert jou altijd tot actie aan te zetten. Ze zullen bepaald taalgebruik inzetten om bij jou het gevoel van urgentie te creëren. Zo kan een partij zich voordoen als een overheidsinstantie en doen alsof je een grote boete krijgt als je niet onmiddellijk reageert. Natuurlijk kan dat niet kloppen, wettelijk gezien hoor je een redelijke termijn te krijgen om te reageren. Dit trucje kan ook toegepast worden op een andere wijze, bijvoorbeeld door je een beloning aan te bieden in plaats van een straf. Let daarom altijd op dat je niet een actie onderneemt omdat de andere partij stelt dat ze nu een reactie nodig hebben.
Conclusie
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij partijen jouw gevoelige gegevens proberen te stelen. Ze proberen hiervoor jou te misleiden met allerlei middelen zoals beloftes, druk en zelfs identiteitsdiefstal. Je kan je hiertegen weren door je in te lezen en te informeren over de gevaren van phishing. Ben je alsnog een slachtoffer geworden van deze vorm van internetfraude? Maak dan een melding bij de rijksoverheid.
Blijf up-to-date over phishing en andere interessante informatie over privacyrecht!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met privacyrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over privacyrecht in de gaten!
Phishing is een praktijk waarmee mensen misleid worden met als doel om gevoelige gegevens te bemachtigen. Phishing gebeurt online en is een vorm van internetfraude. Derde partijen zetten e-mailtjes, telefoontjes en andere middelen in om jouw gevoelige gegevens te bemachtigen.
Waarom is phishing zo gevaarlijk?
Phishing wordt gezien als een groot gevaar voor personen en bedrijven, met goede reden. Partijen doen zich voor als een bekende van jou of jouw werkgever. Op deze manier proberen ze gevoelige gegevens te krijgen. Dit kan enorme gevolgen hebben, zoals identiteitsfraude of diefstal van geld van jouw bankrekening. Let daarom altijd goed op wat je deelt en dat je niet in phishing trapt.
Manieren waarop phishing plaatsvindt
Partijen proberen met meerdere vormen van phishing toegang te krijgen tot jouw gegevens. Om een beter beeld te krijgen van de problematiek van phishing staan hieronder enkele voorbeelden:
- een mailtje sturen waar een neplinkje of bijlage in staat;
- telefonisch contact opnemen om je over te halen om geld of gegevens te geven;
- een SMS sturen met een neplinkje of een bijlage;
- vaak is er een combinatie van de voorgaande middelen en dat de andere partij zich voordoet als een bekende, zoals een bedrijf waar je vaker iets koopt.
De middelen en methoden die partijen kunnen inzetten zijn talloos en gevarieerd. In plaats van slechts de middelen te kennen, is het goed om phishing gedrag zelf te herkennen. Denk je een slachtoffer te zijn geworden van phishing, of heb je poging tot phishing herkend? Maak hiervan een melding bij de rijksoverheid.
Hoe herken je phishing?
De beste manier om phishing tegen te gaan is door geïnformeerd te zijn. Als je weet hoe ze werken, kun je je ertegen wapenen. Hieronder staan 5 signalen die indicaties kunnen zijn dat de andere partij een phishing poging waagt:
- Als iets te goed is om waar te zijn, is dat zo
Als je een aanbod krijgt en het lijkt te goed om waar te zijn, dan kan dat phishing zijn. Het is onwaarschijnlijk dat je een telefoon, reis of groot geldbedrag hebt gewonnen zonder deel te nemen aan een competitie of weddenschap. Dit is zelfs verboden in veel landen, waaronder in Nederland. Druk daarom niet op een linkje, mailtje of een reclamestuk waarin gesteld wordt dat je al iets hebt gewonnen.
- Vreemde of ongebruikelijke afzenders
Sommige afzenders doen zich voor als een bekende of een autoriteit. Zo kan een afzender zich voordoen als de belastingdienst of een collega. Druk nooit op de linkjes in de mail en open nooit zomaar bijlagen. Controleer eerst of de afzender is wie deze stelt dat hij is. Een e-mailadres met willekeurige nummers, cijfers, woorden en spelfouten is een duidelijke indicatie dat er iets mis is. Controleer daarom het afzendadres, niet de naam, voordat je iets opent.
- Bijlagen, downloads en andere documenten
Mailtjes met bijlagen of linkjes en websites met download linkjes zijn een groot phishing risico. Deze downloads en bijlagen kunnen virussen en andere vormen van gevaarlijke software bevatten. Als je een mail ontvangt met een bijlage of een linkje, controleer eerst of de afzender wel is wie zij stellen dat ze zijn. Ook wanneer de andere partij zichzelf niet lijkt voor te doen als een ander, kan een bijlage alsnog gevaarlijk zijn. Let altijd op of de file type van de bijlage is wat je verwacht.
- Schrijfstijl
Veel phishing bevat spelfouten en zijn niet specifiek gericht aan jou. Zo wordt vaak een variant van deze opening gebruikt ‘’Geachte klant’’ of ‘’Beste collega’’. Als deze fouten en aanhef niet worden gebruikt is dat nog geen garantie dat het geen phishing is. Het is ook mogelijk dat de andere partij persoonsgegevens heeft bemachtigd en daarmee identiteitsfraude pleegt. Let daarom altijd ook op alle andere signalen.
- Urgentie
Een phishing poging probeert jou altijd tot actie aan te zetten. Ze zullen bepaald taalgebruik inzetten om bij jou het gevoel van urgentie te creëren. Zo kan een partij zich voordoen als een overheidsinstantie en doen alsof je een grote boete krijgt als je niet onmiddellijk reageert. Natuurlijk kan dat niet kloppen, wettelijk gezien hoor je een redelijke termijn te krijgen om te reageren. Dit trucje kan ook toegepast worden op een andere wijze, bijvoorbeeld door je een beloning aan te bieden in plaats van een straf. Let daarom altijd op dat je niet een actie onderneemt omdat de andere partij stelt dat ze nu een reactie nodig hebben.
Conclusie
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij partijen jouw gevoelige gegevens proberen te stelen. Ze proberen hiervoor jou te misleiden met allerlei middelen zoals beloftes, druk en zelfs identiteitsdiefstal. Je kan je hiertegen weren door je in te lezen en te informeren over de gevaren van phishing. Ben je alsnog een slachtoffer geworden van deze vorm van internetfraude? Maak dan een melding bij de rijksoverheid.
Blijf up-to-date over phishing en andere interessante informatie over privacyrecht!
Bij Juristenblog.nl proberen we zo adequaat mogelijk te informeren over alles wat met privacyrecht te maken heeft. Vond je deze blog interessant? Houd dan ook zeker onze andere blogartikelen over privacyrecht in de gaten!
Over Juristenblog.nl
Het team van Juristenblog.nl bestaat uit ervaren juristen. Wekelijks wordt onderzoek gedaan naar interessante onderwerpen waarover geschreven kan worden. Vervolgens schrijft de jurist met de meeste kennis van het onderwerp de betreffende blog. Op deze manier blijft ons concept up-to-date en relevant.
Gerelateerde berichten
Schrijf je in & Blijf op de hoogte
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang elke maandagochtend een overzicht van de meest recente berichten die op juristenblog.nl zijn verschenen.
We spammen niet. Je kunt je op ieder moment uitschrijven.